Solar Team Eindhoven op het erepodium. Foto | Bart van Overbeeke

Solar Team Eindhoven wint World Solar Challenge

Solar Team Eindhoven (STE) heeft met haar vierpersoons gezinsauto op zonne-energie de Cruiser-klasse van de World Solar Challenge gewonnen. De uitslag is zojuist (zondagochtend iets voor half twaalf Nederlandse tijd) in het Australische Adelaide bekendgemaakt.

Het Eindhovense team was afgelopen week lange tijd koploper in de race, maar technische mankementen en slecht weer speelden de studenten tijdens volgende etappes parten. Hierdoor konden het Duitse Bochum en het Australische 'Sunswift', van meet af aan STE's voornaamste concurrenten, op Eindhoven inlopen.

Uiteindelijk finishte Stella vrijdag 11 oktober om 13.03 uur 'Darwin-tijd', na in veertig uur en veertien minuten rijden een rit van drieduizend kilometer te hebben afgelegd vanuit het noorden van Australië. STE reed de race met gemiddeld 3,2 inzittenden en een gemiddelde snelheid van 72 kilometer per uur - en op sommige momenten een topsnelheid van 120 kilometer per uur.

Na de tijdsfinish in Adelaide volgde zaterdag de beoordeling van Stella op zaken als comfort, gebruiksgemak en geïntegreerde innovaties, maar ook op bijvoorbeeld de kofferbakruimte en fileparkeren. Ook de kentekenregistratie in Nederland leverde Solar Team Eindhoven extra punten op.

Chris Selwood, event director van de World Solar Challenge, feliciteerde het Eindhovense team met zijn 'innovatie, praktisch design en vooruitziende blik op het gebied van zonneauto's in de toekomst'.

Na de bekendmaking van de uitslag stormde het uitzinnige team met Nederlandse vlag het podium op. Team manager Lex Hoefsloot: "Ik wil de organisatie bedanken voor deze nieuwe klasse. Dit heeft ons een platform gegeven om nieuwe technologieën te laten zien en om de wereld te laten zien dat het mogelijk is om een gezinsauto op zonne-energie te maken die ook praktisch en comfortabel is".

Ook bedankte hij de sponsoren en vooral de TU/e, die volgens hem de moed had om STE vanaf het begin te steunen, op het moment dat er nog geen team, geen sponsors en feitelijk nog geen auto was.

Even later aan de telefoon bekent Hoefsloot: "Het was tot op het allerlaatste moment heel spannend. Tot aan de daadwerkelijke uitslag wisten we echt nog niet of we hadden gewonnen; vooral het team van Bochum en wij zaten heel dicht op elkaar. De spanning was dan ook om te snijden. Pas toen bekend was dat Bochum tweede was geworden, wisten we dat op de volgende slide onze naam zou staan."

Hoefsloot vindt het "ongelofelijk wat we in ruim een jaar voor elkaar hebben kunnen boksen. De ontlading is heel groot en we zijn heel trots".
De komende dagen is het team in Australië nog druk doende met de afwikkeling van de race. Daarna gaat STE met Stella naar Singapore om de auto te presenteren tijdens een groot evenement daar. De meeste teamleden gaan de komende weken bijtanken tijdens vakanties in Australië, Singapore of elders in Azië; Hoefsloot zelf is, net als zonnewagen Stella trouwens, in december pas terug in Nederland.

Er was zondag tijdens de prijsuitreiking van de World Solar Challenge op het podium ook een kort '3TU-momentje'. Eerder deze week werd al bekend dat het Delftse Nuon Solar Team winnaar is van de Challenger-klasse, waarin de snelheid van de deelnemende auto's vooropstaat. Het team van de Universiteit Twente werd in deze categorie derde.

Meer informatie volgt - zowel online als in ons papieren magazine dat aanstaande donderdag verschijnt.