Casa Nova tijdens Intro 2014. Foto | Bart van Overbeeke

Intro 2014 | Wakker worden!!!

Ze slapen overal, die introkids. In het studentensportcentrum maffen er vijfenzeventig en daar betalen ze tien euro per nacht voor. Sommigen pitten bij groepsgenoten op een bank, een enkele gelukkige heeft al een eigen bedje in een pas gehuurde kamer. Website chrasplace diende zich aan als soort van datingsite voor slaapplaatszoekers en slaapplaatsbieders. Cursor ging eens kijken.

“Als je het niet erg vindt om in de keuken te liggen, ja, dan hebben wij nog wel plaats”, zei Sjoerd Pieksma van Casa Nova, het dispuutshuis van STROPDAS (Thêta) tegen drie studentikoze asielzoekers. En die drie kwamen dan ook nog eens bovenop (bijna letterlijk) de 25 logés die ze via Crashplace.nl al hadden uitgenodigd. Met nog eens drie huisgenoten maakt dat in totaal 31 slapers en die wilde Cursor donderdag wel eens wakker maken.

De zeven kamers zijn op slot en de matjes zijn op alle overgebleven plekken neergelegd; in de hal, op de overloop, in de borrelruimte, in de ene lege kamer. Daar horen de drie meisjes te slapen, maar binnen glurend zien we er ook een verdwaalde jongen liggen. Kon niet anders, zijn fiets zat aan die van haar vast, enfin, we snappen het al.

De helft blijft doorslapen als Cursor of Friso de kater over ze heen stapt. Niemand is boos. Ook degene niet waar in zijn eigen kamer DOEM DOEM DOEM de hit ‘Welcome the king of the dancehall…’ gedraaid wordt. Hij merkt het niet eens….