Het Darcy-lab. Foto | Bart van Overbeeke

Natuurkundelab opent deuren in Gemini

De faculteit Technische Natuurkunde opent komende donderdag een nieuw laboratorium in Gemini-Noord, het onderkomen van Werktuigbouwkunde. Het ‘Darcy-lab’ herbergt de geavanceerde röntgen- en MRI-apparaten van TN-groep Transport in Permeable Media, dat hier onder meer zal samenwerken met Energy Technology van Werktuigbouwkunde om warmte op te slaan in zoutkristallen.

Een “Natuurkundelab in het ecosysteem van Werktuigbouwkunde”, zo noemt ir. Alfons Bruekers het Darcy-lab. Bruekers was in de planningsfase directeur bedrijfsvoering van de zowel Technische Natuurkunde als Werktuigbouwkunde, een dubbelfunctie die de ongebruikelijke locatie van het nieuwe TN-lab grotendeels verklaart.

Volgens Bruekers, die inmiddels Werktuigbouwkunde heeft verruild voor Electrical Engineering, was het oorspronkelijke plan om het lab (de opvolger van het oude magnetenlab in N-Laag) in een nieuw gebouw onder te brengen dat aan de oostzijde van  Cascade zou komen. “Dat vond ik onzin, omdat er elders op de campus verborgen leegstand was. Vanwege mijn dubbelfunctie heb ik destijds snel alle betrokkenen van de twee faculteiten en Dienst Huisvesting om de tafel gekregen. Naar aanleiding daarvan is een convenant gesloten dat de geschiedenis is ingegaan als het ‘Gemini-akkoord’.”

Het Darcy-lab, gevestigd op de plek van het voormalige hydrauliek-lab, is voorzien van een metalen schild dat voorkomt dat de sterke magneetvelden van de MRI-apparatuur overlast opleveren in naburige labs. Duizenden kilo’s loden beplating beschermen de gebruikers tegen de röntgenstraling van de CT-scanners.

Omdat de apparatuur ook trillingen veroorzaakt en veel herrie maakt, is volgens projectleider Ward Derix van Dienst Huisvesting uitgebreid gekeken naar de trillingsgevoeligheid van de locatie. “Experts achtten de kans dat de verschillende laboratoria last van elkaars trillingen zouden krijgen klein. Maar echt zeker zijn we pas als het Darcy-lab op volle toeren gaat draaien. In ieder geval zijn we er in geslaagd om de ruimtes zo te isoleren dat je buiten de technische ruimte niets meer van de herrie merkt. Dat is belangrijk, want in een aangrenzende ruimte wordt geluidsonderzoek gedaan.”

Ook aan de vormgeving van het Darcy-lab is veel aandacht besteed. De muren zijn bedrukt met portretten van wetenschappers, differentiaalvergelijkingen en citaten. Doordat veel gebruik is gemaakt van glas, heeft het lab een transparante uitstraling.

Belangrijk vindt Bruekers dat met de locatie van het Darcy-lab het traditionele “gebouwdenken” onderbroken wordt. “De faculteitsgrens is niet meer hetzelfde als de gebouwgrens. Het past ook in de visie van Campus 2020: méér doen op een kleiner campusoppervlak.”

Het Darcy-lab is vernoemd naar de Franse ingenieur Henry Darcy (1803-1858). Belangstellenden kunnen zich op donderdag 6 februari om 15.50 uur melden in het restaurant van Gemini.

Eerder deze jaargang wijdde Cursor een Focus aan het Darcy-lab.