Peddelen in China voor vier miljoen toeschouwers

Tom Vrancken, masterstudent Technische Informatica en lid van studentenkanovereniging Okawa, maakte dit jaar deel uit van de ‘Holland 22’ tijdens het traditionele Drakenbootfestival in China. In achttien dagen reisde hij langs diverse miljoenensteden om deel te nemen aan dit in Azië ongekend populaire sportevenement.

Een drakenboot is een open kano van ongeveer 12,5 meter lang, waarin maximaal twintig peddelaars per twee links en rechts plaatsnemen en tegelijkertijd peddelen. Om het tempo aan te geven, zit voorop een trommelaar, een aparte stuurman bepaalt de koers. Tijdens officiële wedstrijden moet de boot worden voorzien van een drakenkop, een staart en ‘schubben’ op de romp.

TU/e-student Tom Vrancken werd via een kennis gevraagd om van 23 mei tot en met 10 juni deel uit te maken van de ‘Holland 22’. Dit team vertegenwoordigde Nederland dit jaar tijdens enkele wedstrijden in China en was hoofdzakelijk samengesteld door een drakenbootvereniging uit Alkmaar.

“Het Drakenbootfestival is in China een traditionele feestdag en het is enorm populair in heel Azië”, aldus het Okawa-lid. “De boten kunnen we ter plekke huren. Bij één van onze wedstrijden in de miljoenenstad Guangzhou, waar we een zeer verdienstelijke vijfde plaats behaalden, waren maar liefst vier miljoen toeschouwers aanwezig. Er doen teams mee van middelbare scholen, universiteiten, bedrijven en provincies. Naast Chinese teams deden er ook nog teams mee uit Rusland, Australië en veel andere Aziatische landen.”

Volgens Vrancken baarde de ‘Holland 22’ in alle wedstrijdsteden veel opzien. “Door je uiterlijk ben je al een bezienswaardigheid. Mensen willen voortdurend met je op de foto. Daarnaast waren we ook nog een gemengd team, wat bij Chinese teams eigenlijk nooit het geval is.”