Onderwijsondersteuners wacht een reorganisatie

Een reorganisatie is volgens collegelid Jo van Ham het meest geschikte instrument bij de uitvoering van alle aanpassingen in de onderwijsondersteunende organisatie van de TU/e. In januari beslist het College van Bestuur er definitief over. Vandaag werden de medewerkers in een overvolle Blauwe Zaal bijgepraat over de voortgang van de operatie. Voor de zomervakantie moet het personeelsplan bekend zijn.

Van Ham begrijpt dat het woord reorganisatie eng klinkt, maar hij verzekert de bijna vierhonderd aanwezige medewerkers dat deze operatie geen bezuiniging betreft en dat er ook geen ontslagen zullen vallen. "Maar omdat het om zo'n grote groep mensen gaat, die over verschillende diensten en faculteiten verspreid zitten, is een reorganisatie een goed instrument om het goed te doen", aldus Van Ham.

Universiteitssecretaris Nicole Ummelen, die de hele operatie onder haar hoede heeft, laat weten dat het complexe materie betreft. "Het College van Bestuur werkt momenteel in samenspraak met de medezeggenschapsorganen de details uit en hoopt op 21 of 27 januari definitief een besluit te kunnen nemen over een voornemen tot reorganisatie."

Aan de zaal wordt aansluitend het globale ontwerp voor de nieuwe onderwijsondersteunende organisatie gepresenteerd. Beleidsmedewerker Lilian Halsema, een van de opstellers van het ontwerp, zegt inmiddels veel gesprekken gevoerd te hebben en benadrukt nog maar eens dat wat nu gepresenteerd wordt "zeker nog niet dichtgetimmerd is". Ook de komende periode bestaat nog de mogelijkheid om erop te reageren en zijn aanpassingen mogelijk.

Belangrijkste boodschap is dat sterk wordt ingezet op standaardisatie en harmonisatie van processen en systemen. Ook wil men meer onderwijsondersteuners een plek geven binnen de faculteiten. Per faculteit wordt een Hoofd O&S (Onderwijs en Studentenzaken) aangesteld, die de rechterhand wordt van de opleidingsdirecteur en die functioneel komt te vallen onder de decaan.

Hiërarchische en professionele aansturing zal plaatsvinden door de directeur van O&S, de afdeling die het bestaande STU gaat vervangen. De deans van het Bachelor College en de Graduate School zijn de eigenaars van alle faculteitsoverstijgende onderwijsondersteunende processen.

De aansluiting en de aansturing in de hele keten van onderwijsondersteuning moet volgens de opstellers van het globale ontwerp verbeteren. Daarnaast moeten docenten en ondersteuners elkaar veel beter weten te vinden. De communicatielijntjes moeten korter worden.

Voor docenten moet een loket komen waar ze terecht kunnen met vragen over technische en didactische ondersteuning. Studenten moeten op een plek terecht kunnen met studieoverstijgende vragen. Binnen elke faculteit blijft wel een onderwijsloket bestaan voor docenten en studenten.

De komende maanden zal het globale ontwerp verder op detailniveau worden uitgewerkt, wat uiteindelijk moet resulteren in een personeelsplan. Van Ham: "Voor de zomervakantie moet in principe iedereen weten waar hij of zij komt te zitten en wat zijn of haar taken zijn."

Op de vraag uit de zaal of er dan in september bij aanvang van het nieuwe collegejaar niet een enorme chaos ontstaat met al die nieuwe functieomschrijvingen en taken, antwoordt Nicole Ummelen: "We gaan deze aanpassingen natuurlijk niet in een keer doorvoeren. De aanpassingen gaan we geleidelijk invoeren en over de ene aanpassing zullen we wat langer doen dan over de andere.

Zie hier voor meer informatie.