Archieffoto | Bart van Overbeeke

TU/e in de startblokken voor betaald parkeren

Vanaf 31 maart is het zover: alle campusbewoners moeten twee euro per dag betalen om te mogen parkeren op de campus. Door middel van kentekenregistratie in combinatie met een persoonlijke ‘parkeerrekening’ zal het geld worden geïncasseerd. Dienst Interne Zaken en Dienst Huisvesting zijn volop bezig om de systemen voor die tijd op orde te krijgen.

Bij de in- en uitgangen op de campus wordt al flink gewerkt om het systeem dat de kentekens gaat registreren voor 31 maart geïnstalleerd te krijgen. Bij iedere slagboom op de campus komt een kleine camera die de kentekens van binnenkomende en uitrijdende bezoekers herkent. Na iedere passage wordt twee euro afgeschreven van een zogeheten e-wallet; een persoonsgebonden parkeerrekening waar medewerkers geld op kunnen zetten.

Binnenkort krijgen alle medewerkers een mail met instructie. De kern daarvan: via een link kom je bij je persoonlijke gegevens, waar je gevraagd wordt het kentekennummer van je auto in te voeren en eventueel een tweede kentekennummer toe te voegen. Deze kentekennummers kun je later op ieder moment aanpassen – bijvoorbeeld als je een nieuwe auto of huurauto hebt. Ook op die persoonlijke pagina vind je een ‘virtuele portemonnee’ waar je via i-DEAL of creditcard geld op kunt zetten.

Iedere dag dat je langs het systeem met kentekenregistratie komt, wordt er twee euro afgeschreven. Rijd je vaker op een dag in en uit, dan blijft het twee euro. De slagbomen openen op herkenning van kenteken. Het is dan niet meer nodig de campuskaart te scannen, wat de doorstroming bevordert. De optie om met een campuskaart het terrein op te komen, blijft overigens wel bestaan, benadrukt Mirjam Jahnke, hoofd Safety & Security. Werkt het systeem niet, dan is dat de back-up. Voor studenten en bezoekers - die al langer moeten betalen voor parkeren op de campus - verandert verder niets.

Hoe het aantal ‘parkeervrije’ dagen exact wordt bijgehouden, bekijkt DIZ nog, laat Jahnke weten. Medewerkers hebben namelijk jaarlijks recht op (maximaal) 12 dagen waarop ze gratis mogen parkeren. Het exacte aantal hangt af van het aantal dagen dat iemand (contractueel) op de TU/e aanwezig is. Het uitgangspunt daarbij is het aantal werkdagen zoals dat eind maart is. Jahnke licht toe: "Als iemand in de loop van het jaar meer of minder gaat werken, gaan we dat aantal parkeervrije dagen dit jaar niet corrigeren. Dat wordt in januari weer bekeken.” Iedereen kan overigens een halfuur gratis de campus op - zoals dat nu ook het geval is.

Medewerkers krijgen jaarlijks in januari het aantal vrije dagen en dit jaar vanaf maart. Zowel Martin Boers (hoofd DIZ) als Jahnke verwacht dat alles op tijd klaar is om op 31 maart op het nieuwe systeem over te gaan. Dan moeten ook de parkeervoorzieningen aan het MMS-terrein klaar zijn. Ook daar komt een slagboom, die werkt op kentekenherkenning – met dat verschil dat er geen geld van de rekening wordt afgeschreven omdat het parkeren daar voor medewerkers gratis is. In maart zullen verschillende gebruikers het nieuwe systeem gaan testen. Vanaf 31 maart moeten alle medewerkers betalen. Alleen minder-validen worden van deze verplichting ontheven.

Dinsdag 27 januari is er vanaf 12.00 uur er een bijeenkomst over betaald parkeren en het mobiliteitsplan in de Blauwe Zaal in het Auditorium.

Deel dit artikel