Rene Janssen. Archieffoto | Bart van Overbeeke

Spinozapremie voor TU/e-hoogleraar René Janssen

Universiteitshoogleraar René Janssen krijgt een Spinozapremie van 2,5 miljoen euro van NWO. Dat is vanmiddag in Den Haag bekendgemaakt tijdens Bessensap, een jaarlijks evenement waarbij wetenschap en pers elkaar ontmoeten. De Spinozapremie, die sinds 1995 jaarlijks wordt uitgereikt, is de hoogste Nederlandse wetenschappelijke onderscheiding. Janssen is na Rutger van Santen (1997) en Bert Meijer (2001) de derde TU/e’er die deze eer te beurt valt.

René Janssen is een expert op het gebied van organische (‘plastic’) zonnecellen en elektronica. De onderzoeksgroep van de universiteitshoogleraar, Moleculaire Materialen en Nanosystemen (M2N) vormt een brug tussen de faculteiten Technische Natuurkunde en Scheikundige Technologie, waardoor hij de expertise van beide vakgebieden kan combineren.

In een eerste reactie noemt Janssen de Spinozapremie “een prachtige erkenning voor wat we met alle mensen in onze groep gepresteerd hebben”. De prijs biedt hem de mogelijkheid om nieuwe mensen aan te trekken, zonder de competitie aan te hoeven gaan voor financiering. “Dat geeft me de vrijheid om bij wijze van spreken maandagochtend te beginnen met iets wat ik zondagavond heb bedacht.”

Janssen verwacht een deel van het geld te steken in zijn voornaamste onderzoekslijn: plastic zonnecellen. Daarnaast wil hij investeren in zijn onderzoek naar het maken van zonnebrandstoffen, en naar zonnecellen op basis van perovskiet.

De jury roemt met name de unieke manier waarop Janssen in zijn groep fundamenteel onderzoek weet te combineren met technische toepassingen. Volgens het juryrapport hebben plastic zonnecellen zich “dankzij zijn onderzoek naar nieuwe materialen en nieuwe technieken ontwikkeld van een wetenschappelijke noviteit tot een mogelijke energiebron van de toekomst”.

De Spinozapremie is –uiteraard- niet de eerste onderscheiding voor Janssen. Zo ontving hij al in 1999 de Pionierprijs van NWO-CW en het jaar daarna de Speurwerkprijs van ingenieursvereniging KIVI-NIRIA. In 2011 werd Janssen gekozen tot lid van de KNAW en twee jaar geleden werd hij benoemd tot universiteitshoogleraar van de TU/e. In datzelfde jaar ontving hij ook een prestigieuze Advanced Grant (van 2,5 miljoen euro) van de European Research Council.

Op maandag 14 september vindt de feestelijke uitreiking van de NWO-Spinozapremies plaats in de Nieuwe Kerk in Den Haag. De laureaten ontvangen dan hun premie en presenteren hun onderzoek en plannen voor de komende jaren. NWO kent sinds 1995 elk jaar drie of vier Spinozapremies toe.

Meer over Spinoza-laureaat Janssen volgende week in de papieren editie van Cursor. Vanavond (vrijdag 12 juni) is René Janssen te horen in het radioprogramma De Kennis van Nu, tussen 22.00 en 23.00 uur op Radio 5.