Bart Smolders. Foto | Bart van Overbeeke

Bart Smolders nieuwe decaan Electrical Engineering

Het College van Bestuur heeft Bart Smolders, nu nog opleidingsdirecteur van Electrical Engineering, per 1 januari benoemd tot decaan van deze faculteit. Hij volgt in die functie Ton Backx op.

Smolders (50) komt uit de eigen gelederen van de universiteit. Hij studeerde in 1989 af aan de faculteit Electrical Engineering en promoveerde er ook in 1994. Sinds 2010 is Smolders als hoogleraar verbonden aan de TU/e in de vakgroep Elektromagnetisme (EM). Binnen deze groep richt hij zich vooral op geavanceerde antennesystemen en bijbehorende toepassingen, zoals Antennas-on-Chip. In het verleden werkte hij onder meer bij TNO (radarsystemen), Thales en ASTRON (radiotelescopen).

Van 2000 tot 2010 was hij verantwoordelijk voor de innovatietak van de business line Radio Frequency (Smart Antenna Solutions) van NXP in Nijmegen. Vijf jaar geleden benoemde de TU/e hem als voltijds hoogleraar in de leerstoel Electromagnetics in Wireless Telecommunication.

Smolders wil als decaan nog sterkere banden met het bedrijfsleven smeden, nieuwe onderzoeksgebieden ontginnen en de ingezette groei van de faculteit vasthouden. “Het is onze ambitie bij Electrical Engineering de recente groei naar driehonderd eerstejaars studenten verder door te zetten. De arbeidsmarkt heeft deze ingenieurs nodig. De grootste uitdaging voor onze faculteit is deze groei in goede banen te leiden.”

Smolders blijft naast zijn decanaat actief als hoogleraar en onderzoeker. Daarnaast is hij voorzitter van de IEEE-sectie Benelux (Institute of Electrical and Electronics Engineers, een wereldwijde organisatie van elektrotechnische ingenieurs die zich inzetten voor technische innovatie) en voorzitter van het Nederlands Elektronica- en Radio Genootschap (NERG).

TU/e-rector Frank Baaijens is blij dat de universiteit in Smolders een opvolger uit eigen rangen heeft. “Bart Smolders is een uitstekende wetenschapper en heeft hart voor het onderwijs zoals wij dat hier in Eindhoven voorstaan. Het onderstreept bovendien dat we toptalenten in huis hebben.”

Ton Backx wordt - na bijna tien jaar decanaat - algemeen directeur van het nog op te richten Institute for Integrated Nano Photonics.

Bron: Persteam TU/e