TU/e pakt uit tijdens Dutch Design Week

Ontwerpend Nederland laat van 17 tot en met 25 oktober zijn creaties weer zien tijdens de Dutch Design Week. Ook de werken –een kleine honderd in totaal- van TU/e-studenten en medewerkers zijn volop te bewonderen, vooral in het Klokgebouw en deels ook in Vertigo. De faculteiten Industrial Design en Bouwkunde hebben het grootste aandeel, maar ook van Scheikundige Technologie en Werktuigbouwkunde wordt een project getoond.

Het is nu de tweede keer dat de TU/e-werken ook in het Klokgebouw te zien zijn, samen met de creaties van studenten van Twente en Delft. De keus voor de locatie van de expositie, genaamd Mind the Step, was snel gemaakt – vertelt projectleider Lucas Asselbergs. “We hebben daar vorig jaar enorme exposure gehad. Zowel qua aantallen bezoekers als ook van soorten bezoekers. Er kwamen niet alleen design-liefhebbers op af, maar ook belangstellende bedrijven en ministers uit Aziatische landen. Dat is toch wel een verschil met de campus, waar we bovendien maar beperkt de ruimte hebben om te exposeren.” De projecten zijn verdeeld over acht thema’s: circular economy, city, design conversations, future mobility, health, home, material innovations en wearables. De TU/e organiseert de expositie met Design United.

Volgens Asselbergs zijn -vanuit TU/e-perspectief bekeken- onder meer de projecten met wearables (mode van de toekomst) publiekstrekkers. De jurk die minister Bussemaker droeg tijdens Prinsjesdag en die ID’ers ontwierpen, is er ook te zien. Zij kan haar eigen jurk overigens ook zelf komen bewonderen, want ze zal de expositie openen. Een andere publiekstrekker, verwacht Asselbergs, is Pulse - de elektrische motor van STORM. “Dat kon al op veel media-aandacht rekenen, maar ik denk dat veel bezoekers de motor ook live willen zien.”

Ook in Vertigo zijn verschillende creaties te zien, onder meer het resultaat van twintig afstudeerprojecten. Verder is er op 22 oktober een dag over 3D-betonprinten, waarbij de betonprinter na aanmelding kan worden bezichtigd.

Een geheel nieuwe locatie voor de DDW is de Genepper parken, waar interactieve paaltjes komen te staan op een parcours die wandelaars, hardlopers en fietsers moeten stimuleren om (harder) te bewegen.
Vooral werken van Bouwkunde en Industrial Design worden tentoongesteld. Asselbergs: “Die zijn het meeste bezig met design. Maar ook van Scheikundige Technologie en van Werktuigbouwkunde zal een project worden getoond. Het is leuk dat andere faculteiten op die manier ook zichtbaar zijn.”

Verder geven verschillende TU/e’ers een lezing, onder wie Koert van Mensvoort, ambassadeur van de Ducth Design Week.  Hij lanceert op 22 oktober tijdens de Now Future talkshow het Next Nature Network in Nederland, een nieuwe natuurbeweging die niet terug, maar vóóruit wil naar de natuur.

De projecten van Mind the Step van de technische universiteiten zijn te zien in hal 3 op de begane grond. Voor een bezoekje aan Mind the Step moet je een passe-partout kopen. Studenten hebben korting.