Alain Starke. Foto | Bart van Overbeeke

Ask Alain | Waarom staat er een orgel in het Auditorium?

Heb jij ook een vraag die verrast dient te worden met een antwoord? Is je huisbaas incontinent, snap je niet waarom Vertigo groen is of loop je ergens anders tegenaan in je TU/e-bestaan? Just Ask Alain! Deze keer: een orgel in het Auditorium - hoezo?

De kwestie:

Hallo Alain,

Laatst viel me eigenlijk pas op wat voor enorm orgel er in het Auditorium staat. Normaal zie ik die alleen maar in kerken staan, dus daarom vraag
ik me af wat die hier doet? Mag ik er ook op spelen als ik het lief vraag of ik moet dat aan anderen overlaten?

Met vriendelijke groeten,
Ralf

Het antwoord:

Beste Ralf,

Ik deel jouw verwondering. Toen ik in 2008 het Auditorium binnenwandelde als onnozele sjaars keek ik verbaasd om naar het orgel, ook omdat het openingspraatje van de Intro erg saai was. Ik vroeg me toen af: wat doet dat ‘apparaat’ hier en wanneer gaan ze er eindelijk op spelen?

Tot op de dag van vandaag heb ik het orgel maar twee keer gehoord, beide keren tijdens de ‘Opening Academisch Jaar’. Er zijn echter voldoende oudere werknemers die vaker een demonstratie hebben mogen meemaken, aangezien het orgel al in april 1966 in gebruik is genomen en indertijd vaak werd bespeeld.

De TU/e heeft het orgel destijds aangeschaft naar aanleiding van een vrij on-origineel cadeautje van Philips. Het concern wist niet wat het de TU/e moest geven ter ere van haar oprichting, dus kwam het aanzetten met een waardebon. Hoewel zo’n waardebon qua smaak geldt als de Schultenbräu onder de cadeaus, was Philips in dit geval best wel gul: de bon was één miljoen gulden waard.

Heden ten dage staat het ‘instrument van één miljoen’ open voor een select aantal bespelers. Er zijn een paar medewerkers, studenten en ‘externen’ die het orgel mogen bespelen voor studiedoeleinden en soms wordt er een optreden gegeven. De TU/e heeft een universiteitsorganist aangesteld, oud-student Jan Verschuren, en daarnaast zijn er (oud-)professoren die soms hun muzikale kunsten vertonen, onder wie Gerrit Kroesen en Piet Lemstra.

Ralf, als je zelf een keer een riedeltje wilt wagen, besef dan wel dat de complexiteit van zo’n orgel enorm is. Het exemplaar in het Auditorium heeft drie klavieren (‘toetsenborden’) en zo’n vijftig ‘sprekende stemmen’, die je allemaal met elkaar kunt combineren. Even Gigo d’Agostino nadoen is dus zo eenvoudig nog niet.

Wil je nou de klankkleuren van alle 3.713 pijpen horen? Dan kan: op zaterdag 25 juni wordt er ’s avonds een klassiek concert gegeven ter ere van het zestigjarig bestaan van de TU/e, alsmede voor het 125-jarig bestaan van Philips. Het is nog afwachten of het elektronica-concern weer met een waardebon komt aanzetten, maar muzikaal wordt het ongetwijfeld.

Met vriendelijke groet

Alain

Heb jij ook een vraag die verrast dient te worden met een antwoord? Is je huisbaas incontinent, snap je niet waarom Vertigo groen is of loop je ergens anders tegenaan in je TU/e-bestaan?Just Ask Alain!