TU/e krijgt eerste studentenbeleggingsvereniging

Niet dat ze ervaren investeerders zijn, maar Technische Bedrijfskundestudenten Stephen Theunissen en Noud Erents willen mensen bij elkaar brengen die interesse hebben in beleggen en elkaar willen helpen. Daarom richten zij, met tien andere TU/e-studenten, een studentenbeleggingsvereniging op: B&R Beurs Eindhoven Investment Society.

Welk studententeam haalt het meeste rendement uit haar belegging? Als het aan Stephen Theunissen en Noud Erents ligt wordt dat duidelijk vanaf november 2016, wanneer de competitie Investeren van start gaat. De eerste maanden van het komende collegejaar willen zij besteden aan introductieborrels, een beginnerscursus beleggen en het vormen van teams. Op dit moment heeft B&R Beurs Eindhoven een dozijn leden, waarvan de helft in het bestuur zit.

Voorzitter Erents denkt dat er behoefte is aan de nieuwe vereniging. “Bij Technische Bedrijfskunde aan de TU/e zijn we voornamelijk bezig met logistiek. Er is niet een master die zich richt op financiën. Toch merken we dat daar interesse ligt. De jaarlijkse beleggingscursus die studievereniging Industria organiseert heeft bijvoorbeeld altijd veel deelnemers.”

Omdat Theunissen, die de rol van penningmeester op zich zal nemen, en Erents contact hadden met B&R Beurs Rotterdam, gingen zij daar te rade. Theunissen: “Rotterdam is een heel grote vereniging met wel 900 leden. Zij willen best zusterverenigingen in het land helpen opzetten, maar hebben het tegelijk heel druk met eigen bezigheden.” Het geduld waarmee ze wachten op Rotterdamse goedkeuring voor het Eindhovense verenigingsstatuut is groot.

Als dan straks ook de notaris is bezocht en de nieuwe vereniging is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, gaan de jongens workshops, borrels, een maandelijkse cursus ‘beginners academy’ en de genoemde competitie organiseren. “We hopen een mix van gezelligheid en serieus geld verdienen te vinden”, zegt de voorzitter.

Shaunak Dabadghao, universitair docent bij Industrial Engineering, juicht het initiatief van de studenten toe. “Volgens mij is het een directe toepassing van veel vakken die TU/e-studenten volgen. Vakken die onderdeel zijn van het Business Economics pakket en het Finance and Risk pakket (Wiskunde), maar ook vakken als statistiek en tijdsreeksen zijn het hart van vele investeringstechnieken.” Het zal studenten volgens Dabadghao goed doen om hun kennis in de praktijk toe te passen.

B&R staat voor Beleggen en Rendement. Het logo van B&R Beurs is een knipoog naar het gevecht op de beurs. Je ziet een beer en een stier omdat een stijgende koers in de beleggerswereld ‘bullish market’ heet. Een dalende koers wordt ‘bearish market’ genoemd. Bij het B&R Beurs-logo overwint de stier de beer. Maar geïnteresseerden hebben dat natuurlijk al lang gezien.