Geen direct vervolg voor STORM

Project STORM even in de ijskast

STORM Eindhoven krijgt geen direct vervolg. Het studententeam spreekt in zijn laatste nieuwsbrief van ‘een uniek proces van ruim twee jaar, dat niet zomaar te reproduceren, laat staan overtreffen is’. Volgens STORM is er op dit moment geen nieuwe uitdaging voorhanden die aansluit bij zijn visie. Wel wil het team presentaties blijven geven over (en met) zijn zelfgebouwde elektrische toermotor.

Het bleef niet onopgemerkt: in tachtig dagen reisden drieëntwintig TU/e-studenten afgelopen najaar de wereld rond met hun zelfgebouwde, volledig elektrische toermotor. Bij zijn oprichting in 2014 mikte het team nog op deelname aan de beoogde internationale 80 Day Race, maar de concrete start van dit evenement liet (en laat nog altijd) op zich wachten. Reden voor de studenten om het heft in eigen handen te nemen en hun éigen reisplannen te smeden.

Én te verwezenlijken: op het Eindhoven 18 Septemberplein ging het avontuur op 14 augustus van start. Licht haperend, dankzij materiaalpech aan het begin, maar het team herpakte zich: in tachtig dagen werd vervolgens ruim 23.000 kilometer afgelegd, door Europa, Centraal-Azië, China en de Verenigde Staten. Op laatstgenoemd continent brachten de studenten, met hun motorfiets Wave, drie weken door.

Op 2 november keerde het team terug in Eindhoven. De wereldreis afgevinkt - en hoe dan verder? Volgens STORM is de laatste tijd ‘een groot aantal gesprekken’ gevoerd met mensen die nauw bij het project betrokken zijn geweest. ‘Uiteindelijk zijn we na al deze gesprekken tot de conclusie gekomen dat er geen direct vervolg komt op het project STORM’, laat het team weten.

Woordvoerder Bas Verkaik benadrukt dat het doek daarmee zeker niet definitief valt voor STORM, maar dat het project wél even in de ijskast wordt gezet. "Voor nu zijn er geen andere uitdagingen waar we een nieuw team op zouden kunnen zetten dat ook iets bouwt en wat in lijn is met wat we met STORM gedaan hebben. Dit project was ook zó uniek; we zagen niet direct de mogelijkheid om dat te overtreffen." Bovendien, zo zegt de masterstudent Sustainable Energy Technology, zou het een tweede keer ongetwijfeld lastiger zijn om het hiervoor benodigde geld bij elkaar te krijgen.

Het team houdt de deur van de spreekwoordelijke ijskast nadrukkelijk op een kier: "Mochten zich nieuwe ideeën of uitdagingen voordoen die aansluiten bij de visie van STORM, dan zijn wij de eersten om die te omarmen". Over de start van de genoemde 80 Day Race bestaat volgens Verkaik op dit moment gewoon nog teveel onzekerheid om hieraan een nieuwe STORM-ploeg te kunnen koppelen. Maar hij sluit niet uit dat als die race doorgaat, dat het team daaraan alsnog zou kunnen meedoen. Daarnaast hopen de studenten regelmatig presentaties te blijven geven en hun zelfgebouwde motor te laten zien tijdens bijvoorbeeld beurzen.

Veiling

Vrijdag hield STORM een afsluitend gala voor zijn partners, met wie het team terugblikte op ‘de intensieve twee jaar die we hebben beleefd’. Hier werden tevens diverse items geveild, van een ritje op Wave tot een custom-made helm. Volgens Verkaik heeft de veiling iets meer dan tienduizend euro opgebracht, "dat was ook ongeveer wat we nog nodig hadden om de laatste kosten te dekken", zegt hij desgevraagd. Meest waardevolle item bleek het eerste, overigens niet-rijdende prototype van STORM's toermotor, die werd gekocht door een van de sponsoren van het team.