De Fairphone, modulair en duurzaam.

TU/e'ers kunnen nu ook duurzame Fairphone kiezen

Sinds kort is het voor medewerkers die recht hebben op een werkmobieltje, ook mogelijk voor een Fairphone te kiezen. Vrijdag 7 juli reikt collegelid Jo van Ham het eerste exemplaar uit van deze duurzame modulaire smartphone. Het initiatief is opgezet door het GO Green Office en de TU/e is de eerste Nederlandse universiteit die het haar medewerkers aanbiedt.

Cyrille Gijbels-Janssen, coördinator van het GO Green Office van de TU/e, is zeer verheugd met de ondersteuning vanuit het College van Bestuur voor de introductie van de Fairphone. “De TU/e is sinds november vorig jaar officieel een Fairtrade Universiteit en de recente introductie van de Fairphone vind ik ook zeer goed passen bij onze technische universiteit”, zegt Gijbels. “Want voor de meeste mensen zijn bananen, koffie en chocolade bij uitstek Fairtrade-producten, maar hiermee laten we zien dat ook zo’n technisch apparaat als een smartphone eronder valt.”

Drie aspecten zorgen ervoor dat de Fairphone een duurzaam en ethisch verantwoord product is, aldus Gijbels. “Om te beginnen is dat de modulaire opbouw van het toestel, waardoor defecte of verbeterde onderdelen gemakkelijk te vervangen zijn en je niet een compleet nieuw toestel hoeft aan te schaffen. Daarnaast proberen de producenten zo transparant mogelijk te zijn over de plaatsen waar de benodigde grondstoffen, zoals goud en wolfraam, vandaan komen en onder welke omstandigheden die gewonnen worden. Veel vindplaatsen liggen in Afrika en vaak ook in oorlogsgebieden. Ze proberen het zo verantwoord mogelijk te doen en als dat niet lukt, vermelden ze dat ook. Ook probeert men zoveel mogelijk gebruik te maken van gerecyclede materialen.”

Bewustwording

Gijbels hoopt dat door het introduceren van de Fairphone mensen gaan nadenken over de duurzaamheidsaspecten van dit soort apparaten. “Nu let iedereen doorgaans alleen maar op de specificaties van een toestel. Maar we willen het niemand gaan opdringen. We willen echt voorkomen dat rond de Fairphone een negatief gevoel ontstaat, waar wel meer van dit soort initiatieven mee te kampen hebben. Meer bewustwording is voor ons al winst en daarom hebben we ook geen verwachtingen uitgesproken over het aantal mensen die straks kiezen voor een Fairphone. Wellicht dat ook de prijs van het toestel, zo’n vijfhonderd euro, een reden kan zijn om ervoor te kiezen. Dat is aanzienlijk goedkoper dan de Samsung S8 of de iPhone, waar nu ook uit gekozen kan worden.”

Op dit moment heeft de afdeling die bij Dienst ICT verantwoordelijk is voor de aanschaf en uitgifte van werkmobieltjes, vijf exemplaren van de Fairphone op voorraad. DICT-medewerker Henri Timmers noemt het een prima toestel en zegt dat alle specificaties die nodig zijn voor de TU/e, ook bij dit toestel aanwezig zijn. “Ook kun je in de Fairphone twee simkaarten doen en op die manier werk en privé gescheiden houden. Je hoeft dan niet met twee mobieltjes rond te lopen.”

Korting

Vrijdag reikt collegelid Jo van Ham het eerste exemplaar uit aan Arianne Souljé, werkzaam bij de Dienst Personeel en Organisatie. Timmers laat weten dat er op dit moment nog geen andere exemplaren zijn aangevraagd. “Maar het is ook pas drie weken mogelijk om er een te kiezen. Op onze site (alleen te openen via intranet, red.) kunnen mensen alles vinden over de Fairphone en de specificaties van het toestel.”

Gijbels laat nog weten dat ook medewerkers die niet in aanmerking komen voor een werkmobieltje, en studenten van de TU/e een Fairphone kunnen aanschaffen via de universiteit. "Daar krijgen ze dan vijf procent korting op.”