Alliantiedag Utrecht startschot voor gezamenlijk onderzoek

Onderzoekers van de TU/e, de Universiteit Utrecht en het UMC Utrecht kunnen vanaf volgende week inschrijven voor een fonds van tien miljoen euro, bedoeld voor gezamenlijke projecten. Tijdens een ‘Alliantiedag’, op donderdag 22 juni in de Utrechtse Jaarbeurs, kunnen ze elkaar en potentiële partners uit het bedrijfsleven ontmoeten.

Op donderdagochtend stond de teller op 150 deelnemers, vertelt Laetitia Ouillet, sinds maart dit jaar directeur van de strategische alliantie tussen de TU/e en haar twee Utrechtse partners. Ze verwacht dat dit aantal nog verder zal oplopen en is onder de indruk van de animo van de onderzoekers. “Het zijn allemaal mensen met een missie; niemand komt voor een leuk dagje uit. We hebben de deelnemers zelf gevraagd om met suggesties te komen met wie ze zouden kunnen samenwerken, ook uit het bedrijfsleven, en diverse mensen hebben al contouren van een onderzoeksvoorstel op papier gezet.”

Uit het fonds van tien miljoen euro, waarvan de drie partners elk een derde deel opbrengen, zullen volgens Ouillet subsidies van maximaal twee miljoen euro worden uitgekeerd. Bij elke aanvraag moeten wetenschappers van minimaal twee van de drie partners betrokken zijn. “Het idee is dat teams voor 2 oktober een beknopt voorstel van twee A4’tjes indienen. Een deel zal voor het eind van het jaar zal worden uitgenodigd om met een gedetailleerder plan te komen.”

De TU/e, de Universiteit Utrecht en het UMC Utrecht vormen sinds 2010 een alliantie in de vorm van een zogeheten ‘preferred partnership’. Op dit moment wordt voornamelijk samengewerkt op de gebieden regeneratieve geneeskunde, medische beeldverwerking, poreuze materialen en duurzame energie. Volgens Ouillet is het fonds van 10 miljoen euro echter ook bedoeld voor projecten die buiten die vakgebieden vallen.

De Alliantiedag in de Utrechtse Jaarbeurs begint om 12.15 met een lunch. Daarna zullen universiteitshoogleraar Maarten Steinbuch van de TU/e, postdoc Riccardo Levato en hoogleraar Nick Ramsey (beiden UMC Utrecht) vertellen over respectievelijk autonome auto’s en medische robots, biofabricage en neurotechnologie. Vervolgens is er tijd voor verkennende gesprekken over samenwerking in de vorm van tafeldiscussies. Kijk hier voor meer informatie.