Studententeams op zoek naar nieuw talent

Een gezinsauto bouwen op zonne-energie of een stadsauto voor een zuinigheidswedstrijd? Of misschien wel meewerken aan een zorgdrone of het huis van de toekomst? Veel studententeams zijn gezamenlijk op zoek naar nieuwe talenten die kunnen bijdragen aan het verwezenlijken van deze doelen.

De TU/e telt steeds meer studententeams en het wordt moeilijker om de juiste studenten te vinden. Net als vorig jaar besloten de teams gezamenlijk op te trekken en het wervingsevenement ‘Meet the studentteams’ te organiseren in een halfvolle Senaatszaal.

Van de bekende automotive teams zoals URE, Solar Team Eindhoven en TU/ecomotive, tot het relatief nieuwe VIRTUe team; ze hebben allemaal gemeen dat ze nieuwe leden nodig hebben. Ook BlueJay, Team Fast, InMotion en A-team zijn aanwezig. De meest opvallende aanwezige is STORM Eindhoven, dat na zijn wereldreis de werkzaamheden stopzette, maar toch goede reden heeft om zich te laten zien, zo laat Bas Verkaik weten. “In principe staat het project nu stil, maar we oriënteren ons nog steeds op iets nieuws. We hebben een aantal aanknopingspunten gevonden die passen binnen onze visie en praten hierover met verschillende bedrijven. Dus misschien hebben we binnenkort wel een nieuw team nodig!”

Waar vorig jaar werd geworven in de markthal van het MetaForum, is dit keer gekozen voor een formelere setting. Noud van de Gevel, PR-manager van TU/ecomotive, legt uit waarom. “Vorig jaar liepen mensen langs en kwamen ze uiteindelijk vooral opdagen voor het bier. We waren het er met de meeste teammanagers over eens dat dàt niet zo goed werkte.” De Senaatszaal was voor TU/ecomotive strategisch ook interessanter: “Wij kunnen nog geen auto laten zien en dan komt het er toch op neer dat je voorbij wordt gelopen.” Het resultaat mag er zijn, met meer dan vijftien interessante kandidaten die zich meldden voor het team tegenover de vijf van vorig jaar. URE is minder overtuigd van de nieuwe opzet: “Voor ons is het nu, zonder auto, toch lastiger om de aandacht te trekken”, zo vertelt teamlid Jacky Pang.

Team Fast zoekt niet alleen mensen die volgend jaar met het volgende project aan de slag willen, het team is ook blij met fulltime versterking voor het vierde kwartiel, vertelt studente Technische Scheikunde Jule van Basten. “We werken nu hard om alle componenten met elkaar te integreren voor 6 juli, wanneer we de resultaten presenteren. Daar kunnen we hulp bij gebruiken. Bovendien testen we in Helmond en zijn fulltimers of mensen die een hele dag kunnen komen helpen het meest interessant voor ons.”

InMotion, dat recentelijk voor het eerst met de nieuwe auto testte, wil graag uitbreiden met het oog op een nieuwe stap in het project. “Volgend jaar beginnen we met de ontwikkeling van de IM01 en willen we van negen naar ruim dertig fulltimers toe”, zo laat PR-man Arthur van der Werf weten.

VIRTUe, dat een duurzaam huis ontwikkelt en bouwt, heeft ter gelegenheid van ‘Meet the student teams’ hun huis in virtual reality nagebootst, zodat geïnteresseerden alvast een kijkje kunnen nemen. Het team is naarstig op zoek naar werktuigbouwers en elektrotechnici voor volgend jaar, zo vertellen Merlinda van de Bijl en Noortje Donkervoet: “Uiteindelijk hebben we die technici nodig om alle systemen goed te laten samenwerken.”

Voor de studenten die dinsdag de bijeenkomst hebben gemist is er donderdag nog een kans tijdens de pauze om rond te kijken.