Broodje met ‘The Power of Habit’

Terwijl je luncht de inhoud van de bestseller ‘The Power of Habit’ van Charles Duhigg voorgeschoteld krijgen. Dat kan op donderdag 3 mei in het Multimediapaviljoen, omdat een student van Lunch Learners het boek analyseerde en haar bevindingen presenteert aan belangstellenden.

Managementboeken: je wil wel weten wat er in staat, maar je hebt er niet de tijd en moeite voor over die het kost om het boek te lezen. Wie zo over vakliteratuur denkt, kan terecht bij Lunch Learners.

“Als ik me er niet toe kan zetten een boek te lezen, dan moet ik mezelf maar dwingen”, dacht masterstudent Innovation Management Jop van der Kemp. Hij wist dat wanneer hij de inhoud van een boek aan een groep zou moeten vertellen, hij heus zijn best zou doen. Tegelijkertijd bedacht hij er een verdienmodel voor. “Ik belde een consultancybureau met de vraag of ze belangstelling hadden wanneer ik een boek over onderhandelen kwam presenteren. Het leek die eigenaar een goed idee en hij wilde er best voor betalen, maar er dertig werkuren aan besteden (iedere werknemer één uur) vond hij teveel. Door er een lunchlezing van te maken, werd dit probleem opgelost.”

Twee jaar geleden ontstond zo, met hulp van TU/e Innovation Lab, het studentbedrijf Lunch Learners. “Ik merkte dat zo’n boekpresentatie maken veel tijd kost en heb bedacht dat ik beter het bedrijf kan runnen en anderen de presentaties kan laten verzorgen”, zegt Van der Kemp. Inmiddels heeft hij een team van vijf studenten om zich heen. Zij lezen, analyseren en presenteren boeken over heel uiteenlopende onderwerpen, zoals management, psychologie, innovatie of ondernemerschap.

De lezingen worden, in het Nederlands, op locatie verzorgd en bedrijven kunnen ook een abonnement nemen. TU/e Innovation Lab heeft dat gedaan en stelt zijn presentaties open voor publiek. Ellen de Boer, masterstudent Biomedische Technologie, zal ‘The Power of Habit’ van Charles Duhigg bespreken: een boek over leiderschap en persoonlijke ontwikkeling, geschreven door een Pulitzer Prize-winnende bedrijfsreporter (aanmelden kan hier).

Founder Van der Kemp zoekt nog studenten die boekpresentaties willen geven bij Lunch Learners: "Bijkomende voordelen zijn dat je je kennis verdiept, je zakelijke netwerk uitbreidt en je presentatievaardigheden verbetert. Wie interesse heeft, moet maar een mailtje sturen."

In het midden van de foto staan Jop van der Kemp en Ellen de Boer naast elkaar.