TU/ecomotive laat Eco-marathon los met ‘circulaire’ Noah

TU/ecomotive heeft bij de presentatie van het ontwerp van zijn nieuwste auto Noah de plannen ontvouwd voor 2018. Het studententeam slaat een nieuwe weg in, waarin geen plaats meer is voor de Shell Eco-marathon en bijdragen aan een circulaire economie de boventoon voert.

In een goedgevulde Blauwe Zaal onthulde het team dinsdagavond het futuristische ontwerp van de EM-05, die Noah is gedoopt. Het team van 22 studenten van 9 verschillende richtingen werkte sinds juni 2017 aan het nieuwe concept en ontwerp, waarmee het wil aantonen dat ook auto’s kunnen bijdragen aan de circulaire economie.

De 350 kilo lichte Noah is een tweepersoons stadsauto met modulaire batterijen en een actieradius van 240 kilometer. Een vermogen van 15 kW brengt het voertuigje naar een topsnelheid van honderd kilometer per uur. De opvolger van Lina moet volgens het team ’s werelds eerste circulaire auto worden. Hiermee wordt gedoeld op de verwerking van recyclebare producten in Noah. Zo zijn de bindmiddelen in de vlaspanelen, net als bij voorganger Lina vervaardigd uit plantaardige onderdelen, nu ook compleet te recyclen. In tegenstelling tot bij Lina zijn het bindmiddel (ditmaal PLA) en de vlasstructuur weer van elkaar te scheiden als de auto uit gebruik wordt genomen.

Afscheid van Eco-marathon cruciaal voor nieuw concept

Teamwoordvoerder Cas Verstappen vertelt dat het team moeilijke beslissingen heeft moeten nemen om tot het nieuwe concept te komen. “Hoewel we trots zijn op onze geschiedenis, zijn we na bezoek aan de Eco-marathon als team tot de conclusie gekomen dat dit niet meer past bij waar we met het team naartoe willen. Ons concept past niet meer binnen de restricties van de Eco-marathon, onder andere op het gebied van gewicht en formaat.”

Mia Jelsma, coördinator van de automotive-studententeams van de TU/e, is niet rouwig om het besluit en onderschrijft dat de competitie niet meer past bij de uitdagingen van TU/ecomotive. “Lina steeg daar gewoon bovenuit. Het is spijtig dat er geen mooie competitie is die wél past bij het team. Maar er zit een stijgende lijn in het ontwerp en meedoen aan de Eco-marathon zou in mijn ogen een stap terug zijn.”

De extra ontwerpruimte die TU/ecomotive met zijn afscheid van de Eco-marathon heeft gecreëerd, wordt graag benut door het uitgebreide design-team, dat volgens Verstappen van Noah een bolide heeft gemaakt die je echt thuis wilt hebben. In TU/e-gebouw Momentum hebben drie designers aan een model gekleid dat de basis vormde voor het design van Noah.

Ook is nagedacht over de toekomst van mobiliteit en de mogelijkheid om Noah in te zetten in een carsharing-netwerk. Volgens Matthijs Hoekstra, hoofd design, is Noah daarvoor uitermate geschikt: “Onderzoek wijst uit dat de gemiddelde gebruiker van deelauto’s met minder dan twee personen in het voertuig zit. Daarom hebben we ook gekozen voor een tweezitter.” Ook waren efficiëntie - getuige het afgedekte achterwiel - en zichtruimte, waar de grote voorruit voor zorgt, leidend voor de kleine stadsauto, zo licht de hoofdontwerper toe.

Europatoer

Sinds 2014 wist TU/ecomotive geen geldig resultaat meer te noteren tijdens de Eco-marathon. De meeste auto’s van het team kwamen niet door de keuringscontrole, Lexy kwam in 2016 de Londense heuvels niet over.

De conclusie dat de doelstelling van het team niet meer past bij de zuinigheidswedstrijd, is dan ook een logisch gevolg. Maar het team moest vervolgens wel een alternatief bedenken. De studenten van TU/ecomotive willen nu met Noah langs grote steden in Europa toeren om bij autofabrikanten, universiteiten en ambassades hun verhaal te vertellen - en aan te tonen dat ook grote producten als auto’s bij kunnen dragen aan een circulaire economie.

Noah wordt waarschijnlijk voor het grootste gedeelte van stad naar stad vervoerd, maar zal zelf ook enkele kortere ritjes maken. In de steden is het de bedoeling dat er challenges worden georganiseerd waarbij de kwaliteiten van Noah worden gedemonstreerd, aldus Verstappen. Mia Jelsma laat weten dat de TU/e de Europese tour steunt en het team wil stimuleren "om de trip zo inspirerend mogelijk te maken".

De onthulling van Noah, inclusief kenteken, staat gepland voor juni van dit jaar - hoewel Verstappen wel aangeeft dat dat ambitieus is. De Europatoer moet volgen in de tweede helft van juli.