De ijstoren wordt opgespoten.

IJstoren in Harbin staat op eigen kracht

De Flamenco Ice Tower, waar een internationaal team studenten onder leiding van TU/e-docent Arno Pronk aan werkt in de Noord-Chinese stad Harbin, staat overeind op eigen kracht. De ballon waar de afgelopen week met cellulose versterkt ijswater tegenaan gespoten is, werd maandag verwijderd. De Nederlandse ambassadeur opent woensdag het bouwwerk, dat tot medio april blijft staan.

Werken bij temperaturen van dertig graden onder nul is niet alleen fysiek zwaar, maar leverde de bouwers van de Flamenco Ice Tower ook problemen op met de apparatuur en leidingen. Yaron Moonen, masterstudent Bouwkunde en toezichthouder op de uitvoering van het ambitieuze project, wil echter niet klagen.

“Dit zijn natuurlijk wel de temperaturen die we nodig hebben om dit überhaupt te kunnen realiseren, maar het betekent ook een aanslag voor mens en materiaal. De leidingen voor de aanvoer van het water dreigen voortdurend dicht te vriezen en als dat gebeurt, kost het je zeker anderhalve dag om ze weer te ontdooien.”

Moonen, die eerder ook van de partij was bij de ijsprojecten in het Finse Juuka, zegt dat het ook even wennen is aan de samenwerking met de studenten van de universiteit van Harbin en de bedrijven die apparatuur en mankracht leveren. “De communicatie loopt toch vaak via tolken, wat er geregeld toe leidt dat opdrachten verkeerd begrepen worden. We zijn maar met een kleine afvaardiging uit Eindhoven aanwezig, dus we zijn op lokale partijen aangewezen. Ook schrikken Chinezen soms van onze Hollandse directheid en zeggen ze vrijwel altijd ‘ja’, ook als iets eigenlijk niet mogelijk is. Dat is vervelend als je drie apparaten tegelijk nodig hebt en er een leverancier niet komt opdagen.”

Afwerking

Maandag werd de lucht die voortdurend in de ballon werd geblazen, afgekoppeld en werd de ballon dubbelgevouwen en in het binnenste van de ijstoren neergelegd. Moonen: “De ballon wordt zo de vloer waar de bezoekers straks op kunnen staan. We gaan nu aan de slag met de afwerking, zoals het buiten de toren aanbrengen van de ijstrappen waarmee de bezoekers straks via de zes ingangen in het binnenste van de toren kunnen komen.”

De reacties van de Chinezen zijn zeer positief, aldus Moonen. “Ze maken de hele dag foto’s en zijn zeer geïnteresseerd in onze manier van bouwen met gebruikmaking met cellulose versterkt ijswater.” De TU/e-student kan nu nog niet zeggen of er ook eind 2018 weer een project in Harbin wordt georganiseerd vanuit Eindhoven. “Daar moet nog over gesproken worden, evenals over de mogelijke bouw van enkele ijsbouwwerken in Beijing in 2022, als daar dan de Olympische Winterspelen plaatsvinden.”

De Flamenco Ice Tower maakt onderdeel uit van het internationaal vermaarde ijsfestival van Harbin en hij zal tot medio april blijven staan. “Dat festival kun je het beste vergelijken met de lichtjesroute in Eindhoven. Er is een groot terrein met ijsbouwsels en verder zijn er kleine projecten verspreid over de hele stad. Wij zijn er daar één van. Natuurlijk houden we de komende maanden voortdurend in de gaten hoe het gesteld is met de conditie van de toren. Is het niet meer veilig, dan gaat hij dicht.”