VIRTUe rolt blauwdruk uit op KOE-veld

Team VIRTUe is acht maanden verwijderd van de Solar Decathlon Middle-East in Dubai. In Nederland kunnen belangstellenden het duurzame gebouw, dat de naam LINQ draagt, al begin juni bekijken tijdens de Dutch Technology Week. Team VIRTUe onthulde gisteren de plek waar het tweepersoons appartement dan tijdelijk te bewonderen is: het KOE-veld op de TU/e-campus. Ook gaat wellicht een van de Stella's van Solar Team Eindhoven mee naar Dubai.

Studenten en medewerkers die woensdagochtend het TU/e-terrein opwandelden vanaf het station, zullen vreemd hebben opgekeken bij de aanblik van het KOE-veld, waar VIRTUe letterlijk de blauwdruk van haar duurzame bouwwerk uitrolde. Totdat het team begin mei daadwerkelijk begint met het verwezenlijken van LINQ, blijft de plattegrond liggen op de plaats waar het gebouw tijdens de Dutch Technology Week moet stralen en daarna als laboratorium operationeel blijft om alle technologieën te testen.

De prominente plek vooraan op het terrein van de universiteit kwam niet uit de lucht vallen, zo vertelt Mia Jelsma, coördinator van de studententeams. “In eerste instantie wilde Dienst Huisvesting graag een locatie die iets verder achteraf op het terrein lag. Wij zijn echter op zoek gegaan naar een manier om VIRTUe een prominentere plaats te geven en dat is gelukt. De enige reden dat dit mogelijk is, is dat het om een tijdelijke plaatsing gaat. Nadat LINQ in Dubai is geweest zal het bouwwerk op deze plaats niet terugkeren.”

Solar Team Eindhoven

Michiel Derikx, student Architectuur en contest captain Communication, leidt tijdens de kick-off presentatie de belangstellenden rond door LINQ. Het team heeft de uitdaging gekregen om voor de omstandigheden in Dubai een woonoplossing te vinden en koos voor het concept van een appartementencomplex. Daarmee houdt het team rekening met het huisvestingsvraagstuk, maar dat brengt ook andere uitdagingen met zich mee, zo legt Derikx uit. “We zijn nog aan het kijken hoe we ons plan precies gaan presenteren. De zonnepanelen op het dak zorgen voor genoeg energie voor het bovenste appartement, maar we moeten nog kijken hoe we ervoor zorgen dat een hoger complex volledig van energie wordt voorzien. Een mogelijkheid daarvoor is het verwerken van zonnepanelen in de gevels.”

Een van de voorwaarden voor deelname aan de competitie is dat de woning op de een of andere manier kan worden gekoppeld aan een hybride-auto. Een van de mogelijkheden is dat het team een van de zonnewagens van het Solar Team Eindhoven meeneemt. Dit staat echter nog niet helemaal vast, verklaart Derikx. “In deze competitie is het belangrijk dat de woning kan worden gecombineerd met bestaande technologieën. Strikt gezien is de zonnewagen natuurlijk nog niet op de markt en kan het zo zijn dat het voor de competitie beter is dat er een auto staat die al wordt verkocht.”

Prachtige promotie

Hoe dan ook ziet Jelsma VIRTUe goed presteren in Dubai. “Ik denk zeker dat ze hoge ogen kunnen gooien daar. Dit team is gewoon heel erg sterk. Het is natuurlijk pas de eerste keer dat ze meedoen en of ze een prijs winnen is altijd maar de vraag, maar ik denk zeker dat het mogelijk is”, zegt Jelsma, die er nog aan toevoegt dat ze een van de Stella’s graag mee ziet gaan. “Dat is natuurlijke een mooie combinatie: een mobiel zonnepaneel dat energie kan vervoeren naar een duurzame woning. En het is natuurlijk prachtige promotie voor de TU/e.”

Of alle studenten die aan LINQ hebben gewerkt ook daadwerkelijk mee zullen gaan naar Dubai is nog de vraag. Het team kampt nog met een tekort van ongeveer 80.000 euro, maar geeft aan dat het vertrouwen heeft in een goede afloop. Daarnaast is het volgens Derikx heel belangrijk dat iedereen meegaat. “Iedereen heeft aan zijn of haar eigen onderdeel gewerkt en weet dan ook het beste hoe dat kan worden geïmplementeerd en hoe je eventuele problemen moet oplossen. Het is ook zeer belangrijk dat de mensen die hier op de TU/e het gebouw opbouwen deze ervaring in Dubai kunnen gebruiken.”

Tijdens de Dutch Technology Week zal VIRTUe op de vrijdag 8 juni samen met andere studententeams haar project showcasen op het TU/e-terrein en zullen er rondleidingen worden gegeven door LINQ. Op zaterdag 9 juni is het team ook onderdeel van de High Tech Ontdekkingsroute.