Minister brengt envelop met 130 miljoen

De TU/e innovation Space heeft vrijdagmiddag bezoek gehad van staatssecretaris Mona Keijzer en de ministers Kajsa Ollongren van Binnenlandse Zaken en Carola Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Die laatste had een envelop bij zich met daarin 130 miljoen euro, bedoeld als extra financiering voor Brainport Eindhoven. Ze kregen geen droge speeches van bestuurders, maar uitleg van bevlogen studenten waarin de samenwerking tussen verschillende kennisinstellingen en bedrijfsleven naar voren kwam.

“Dat er op een druilerige vrijdagmiddag drie bewindslieden vanuit Den Haag naar de TU/e innovation Space komen, moet wel iets bijzonders betekenen”, zegt Eindhovens burgemeester John Jorritsma. Hij is erbij als voorzitter van de Stichting Brainport en doelt op de rijksbijdrage die deze middag bekend wordt gemaakt.

Voordat er ook maar één officieel woord gesproken is, krijgen de bewindslieden al een rondleiding langs een voetbalrobot, een team van Slimmer Leven Challenge, TU/ecomotive, AMIGO en de Abby Bike. De minister van Binnenlandse Zaken klimt zelfs even op de elektrische motor van STORM Eindhoven. Ondernemers en studenten zijn aanwezig om te tonen dat het in deze regio met de samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven wel snor zit.

Maar dat was bekend. Het is de reden dat het kabinet van de 950 miljoen die ze mocht verdelen over zes regio’s, 130 voor Brainport Eindhoven bestemt. “Het geld is een bouwsteen voor de duurzame relatie tussen de regio en de overheid”, zegt Schouten. “Dit is van belang voor Brainport, maar ook voor héél Nederland.”

Het officiële momentje wordt ingeleid door programmamaker en huisvriend Isolde Hallesleben. Tegen de kabinetsleden: “Vreemd dat we jullie ontvangen in een oud en afgedankt gaslab, terwijl we in Brainport top-labs en cleanrooms hebben. Je moest zelfs binnenkomen door de achteringang. Maar hier is wel de spirit van studententeams te zien. En ik weet dat Brabanders superbescheiden zijn, daarom zeg ik het maar als Randstedelijk Montessori-kind: de samenwerking tussen mbo, hbo en deze universiteit is een topsucces.”

Rugnummers

Carola Schouten noemt de wijze waarop het bedrag bekend wordt gemaakt - negen studenten tonen het bedrag door op een rijtje een getal op hun rug zichtbaar te maken - symbolisch. “Want de impuls is bedoeld voor deze - internationale - generatie.”

Kajsa Ollongren zegt later: “Als Amsterdammer naar Eindhoven gaan, betekent meestal een lastige uitwedstrijd, maar nu is het anders. Ik vind het ongelofelijk wat hier gebeurt, ik ben onder de indruk van de samenwerking tussen onderwijs, ondernemers en overheid.” Mona Keijzer vertelt dat ze in januari in Brainport was en het toen al mindblowing vond. Ze heeft vijf zonen en belooft de drie die betá-gericht zijn een keer mee te nemen naar de TU/e. “Maar ze gaan wel weer met me terug naar Volendam.”

Aantrekken technisch talent

TU/e-collegevoorzitter en bestuurslid van de Stichting Brainport Jan Mengelers is blij met de 130 (van de gevraagde 170) miljoen. “Zelf investeert de regio nu 240 miljoen euro. We gaan nu fotonica versterken en de 'Eindhoven Engine' neerzetten. We kunnen impact maken aan de zorgkant en het voorzieningenniveau en de leefbaarheid vergroten.” De focus van de uit te voeren projecten zal liggen op het aantrekken, opleiden en behouden van technisch talent.

Mengelers benadrukt dat er een structurele bijdrage van het Rijk komt. Wanneer de volgende envelop komt, durft hij vandaag nog niet te vragen. “Het is nu een feestje.” En minister Ollongren praat er desgevraagd op een politieke manier mooi omheen. “Over een paar jaar gaan we weer kijken wat we verdelen.” Op de vraag of ze in de toekomst ook naar de opening van Matrix als nieuw onderkomen van de TU/e innovation Space komt, is ze net zo vaag: “Ik kom hier graag”. Maar dat het kabinet en Brainport Eindhoven een langdurige relatie aangaan, is deze middag officieel bevestigd.