TU/e-studente Eva de Bruijn maakt kans op raadszetel

De VVD en GroenLinks hebben in een nek-aan-nekrace bij de gemeenteraadsverkiezingen in Eindhoven de meeste stemmen gehaald. Beide partijen hebben nu zeven zetels. Voor drie TU/e-studenten was de avond extra spannend; zij hadden zich verkiesbaar gesteld. Eva de Bruijn, TU/e-studente Industrial Design, heeft veel voorkeursstemmen en maakt daardoor kans om de raad in te gaan voor GroenLinks.

“In mijn stoutste dromen had ik dit niet kunnen bedenken”, vertelt Eva de Bruijn. Ze had niet ingezet op voorkeursstemmen en toch hebben 629 Eindhovenaren op haar gestemd. Zij stond op plaats 8, maar dit geeft haar de kans om de raad in te gaan. “Ik voel me zeer vereerd, maar ik moet het nog wel zelf overwegen en bespreken met de fractie.”

Hooguit tweehonderd stemmen had ze in gedachten toen de TU/e-studente aan de campagne begon. Haar grote inzet bij allerlei activiteiten, zoals de debatten voor Nederlanders en voor internationals aan de TU/e, hebben mogelijk het verschil gemaakt. “Ik wilde eigenlijk cum laude afstuderen”, zegt ze enthousiast, “maar misschien moet die lat wat lager nu. Maar wie weet versterken mijn afstuderen en het raadswerk elkaar wel, het gaat beide over sociale betrokkenheid." Cursor sprak eerder met Eva en de twee andere TU/e-studenten die voor een plek in de Eindhovense gemeenteraad gingen.

Naschrift: Eva de Bruijn is donderdag 29 maart geïnstalleerd in de gemeenteraad van Eindhoven als GroenLinks-raadslid. Ze vertelde ook aan het Eindhovens Dagblad wat ze wil bereiken: “Nieuwe inwoners bij de stad betrekken: over vier jaar moet elke inwoner zich ook echt Eindhovenaar voelen. Ik heb op de TU/e een bijeenkomst gehouden, gericht op deze doelgroep, waarbij vertegenwoordigers van mijn eigen partij GroenLinks en andere partijen kwamen spreken."

Trots

VVD’er Cornel Marck, student Scheikundige Technologie, heeft deze verkiezingstijd sterk ingezet op voorkeursstemmen en ging naar eigen zeggen langs bij vijf- of zeshonderd deuren. Hij heeft tot zijn verbazing slechts 132 stemmen gekregen. “Het is weliswaar een ingewikkelde toer om te bepalen hoeveel voorkeursstemmen je nodig hebt voor een zetel, maar dit aantal is niet genoeg.”

Hij is trots op zijn partij. “VVD is voor het eerst in de geschiedenis de grootste partij van Eindhoven.” Er zijn zeven zetels binnen, één meer dan in de voorgaande gemeenteraad. Cornel staat op de veertiende plek van de kieslijst en vond het gisteren een reuze spannende avond. “Na negen uur kwam er ieder halfuur een exit poll onze kant op. We waren in het Stadhuis en de uitslagen waren heel wisselend. Eerst leek het zelfs beter te gaan met PvdA, halverwege werd duidelijk dat VVD het goed deed. Pas na middernacht wisten we dat we nipt van GroenLinks gewonnen hebben. Wij hebben 14,8 procent, zij 14,5 van de stemmen. Het scheelt maar tweehonderd stemmen.”

Spannende avond

Het CDA is in Eindhoven, in tegenstelling tot de landelijke trend, gegroeid. Nu zijn er zes zetels voor CDA’ers. Viktor van ’t Klooster, student Bouwkunde, is daarmee “wel tevreden”. Hij vond het een erg spannende avond voor het CDA. “De ene poll gaf aan dat we vijf zetels kregen, een andere had het over zes. Een klein percentage verschil kan al een zetel meer of minder betekenen.” Na de uitslag werd het nog heel gezellig, vertelt Viktor. “Er zijn best veel jongeren in de partij, we zijn wat gaan drinken in café Bommel en zijn uiteindelijk om zeven uur vanochtend geëindigd op mijn studentenkamer.”

Ook Viktor blijft actief na deze verkiezingen. “We gaan ons succes uitbouwen”, belooft hij. Zestien Eindhovenaren hebben het rondje voor zijn naam - op de 21ste plaats - rood ingekleurd.

Minder dan de helft van de kiesgerechtigden in Eindhoven nam de moeite naar een stemlokaal te gaan. De opkomst was 46,47 procent. Toch iets meer dan bij de vorige verkiezingen, toen was het opkomstpercentage slechts 44,7 procent.

Hoofdfoto artikel: Eva de Bruijn. Foto | Bart van Overbeeke

Naschrift: In Eindhoven zijn in totaal 82994 geldige stemmen uitgebracht. In MetaForum deden 1149 mensen dat, in de Zwarte Doos 577 en bij het Eindhovens Studenten Corps 595.