Stadsdag Demos: van bingo tot bandjes

Het Stadhuispein is niet afgeladen vol op de eerste Stadsdag die studentenvereniging Demos organiseert. Maar wie er is, heeft veel plezier met de bingo en de bandjes en de andere activiteiten die donderdag aangeboden werden aan jonge en oudere Eindhovenaren ter ere van de 55ste verjaardag van Demos.

Toevallig lag het Stadhuisplein op de route van de tienjarige tweeling Lucia en Thijm van Veldhuijzen en hun vader. De door Demos georganiseerde activiteiten trokken hun aandacht en ze pasten hun (winkel)plannen aan. Lucia is heel tevreden met het blauw en groene fantasiepatroon dat een student schminkte op haar gezicht en Thijm puft uit van een partijtje knotshockey. Na een half uurtje lopen ze weer verder. “Het was leuk”, zegt Thijm.

Ook voor vriendinnen Linda Kruijer en Carola Beemsterboer is het een verrassing dat ze op een lustrumfeest van Demos terecht zijn gekomen. Toen ze die ochtend in Noord-Holland met vier kinderen in de trein richting het zuiden stapten (ze wonen in Kalverdijk), wisten ze nog niet waar ze heen gingen. “Dat laten we van het toeval afhangen”, zegt Kruijer, “zoiets doen we elk jaar rond Bevrijdingsdag. In Eindhoven stapten we uit. Nadat we kaarsjes hadden gebrand in de Catharinakerk werden we aangesproken door studenten over dit feestje en nu zijn we hier.” De moeders doen een kaartspel (pesten) terwijl twee dochters worden geschminkt.

Moeder Wendy de Jager is wel bewust naar de Stadsdag gekomen. “Ik zag het op facebook en mijn zoon wil altijd wel lasergamen.” Ze weet waarom de dag georganiseerd is: “Dit is voor het zoveel-jarig bestaan van een studentenvereniging.”

Die studentenvereniging heeft nu de deuren van haar sociëteit gesloten, “Want samenkomen doen we vandaag hier”, aldus Nick van Garderen, mede-organisator van de Stadsdag. Veel leden helpen mee met opbouwen van de hockeyvelden, het springkussen, het terras en het vermaken van de bezoekers. De opkomst is niet erg hoog, maar Van Garderen is zeer tevreden. “Het is de moeite van het organiseren waard. Ik ben blij omdat ik zie dat iedereen het naar zijn zin heeft.”

Leerpuntje

Student Jean Ormiston, ook in de organisatie en vandaag verantwoordelijk voor de EHBO, heeft leerpunten ontdekt. “Misschien is het goed om bepaalde mensen persoonlijk uit te nodigen. Zoals de burgemeester en TU/e’s College van Bestuur. En op het gebied van promotie zou je moeten samenwerken met de gemeente, zodat er bijvoorbeeld posters langs de weg komen. Maar ja, dit is de eerstekeer dat we zo’n dag organiseren, we kunnen er van leren.”

Ook ’s avonds, wanneer Het Bandje, Barosz en dj Zovoz muziek maken, is het niet erg druk op het Stadhuisplein. Maar wel leuk.

Foto bovenaan toont Het Bandje, een band met allemaal Demos-reünisten. Foto | Kunal Datta