Níet met de fiets naar het werk vandaag

"Met de auto ben ik hier sneller", "Mijn fiets is kapot" en andere redenen geven TU/e’ers als antwoord op de vraag waarom ze vandaag niet met de fiets naar hun werk zijn gegaan. Het is vandaag, net als alle laatste donderdagen van de maanden mei, de nationale Fiets Naar Je Werk Dag (FNJWD). Cursor ving TU/e'ers op bij de parkeerplaats ten noorden van het Auditorium.

Bachelorstudent Bauke Brekelmans stapt uit haar Fiat (nou ja, die van haar ouders) en legt uit dat het er niet in zit dat zij op de fiets naar de TU/e komt. “Met de auto is het een half uurtje vanuit Udenhout, en met de trein duurt het vijftig minuten.” Haar OV-kaart ligt in een la. Ze wist van FNJWD maar voelde zich niet aangesproken.

Als Marc Louwers, medewerker HR-Services bij Bouwkunde, nog even het nieuws op zijn autoradio heeft afgeluisterd, heeft hij tijd om te vertellen dat hij vaak wél op de fiets komt. “Het gros van de dagen. Ik woon op minder dan vier kilometer afstand.” Juist vandaag heeft hij zijn fiets aan zijn vriendin uitgeleend (de hare is stuk), maar hij wist dan ook niet dat het FNJWD is.

Buurtbus

Uit Hoogeloon, zo’n negentien kilometer verderop, komt Emiel Roefs (tweedejaars BMT) die daar bij zijn ouders woont. Met de buurtbus zou hij een uur onderweg zijn. Zijn zelf bij elkaar verdiende Toyota brengt hem stukken sneller naar de campus.

Masterstudent Data Science Auke Schoeman stapt snel uit zijn auto om naar een college te rennen. Hij is al laat, maar wil nog wel de tijd nemen om te vertellen dat hij uit Tilburg komt en geen recht meer heeft op een OV-kaart.

Daar is een fietser. Het is hoogleraar Jack van Wijk (ook wetenschappelijk directeur van het Data Science Center Eindhoven (DSC/e) die zijn fiets in de fietskelder van Auditorium gaat zetten. Voor hem is het elke dag FNJWD, dat dit een bijzondere (want landelijk erkende) dag is, wist hij niet. “Ik ben bewust een woning gaan zoeken op fietsafstand van mijn werk. De tocht duurt tien minuten.”

Een Zuid-Koreaanse Kia brengt Marko Boon, universitair docent Wiskunde, dagelijks naar de parkeerplaats dicht bij MetaForum. Hij is juist met opzet verder van zijn werk gaan wonen. “Uit de stad.” Nu heeft hij het erg naar zijn zin in Bladel en zijn enige wens is dat er een spoor wordt aangelegd tussen Eindhoven en Antwerpen en dat het langs Bladel gaat. “Het enige dat ik mis, is een treinstation.”