Een gezonde campus met eigen aardbeien

Gaan we van de TU/e de vitaalste campus van de wereld maken en zo ja, hoe dan? Dat was de vraag die tijdens deze Vitality Week is beantwoord door meer dan honderd medewerkers en studenten tijdens brainstormsessies in TU/e innovation Space. Er zijn 824 ideeën verzameld en de leukste en haalbaarste daarvan worden op korte of langere termijn uitgevoerd.

foto Norbine Schalij

Al eerder had directeur Strategic Area Health Carmen van Vilsteren het idee om de campus vitaler te maken dan ze nu is. “Er gebeurt al veel op verschillende plekken, maar er is nog geen integrale aanpak aan de TU/e”, zegt ze. “Een ideale mogelijkheid om input te vragen bij mensen die ‘het moeten doen’ bleek de Vitality Week te zijn.”

Tijdens vier ontbijtsessies in TU/e innovation Space gaven telkens ongeveer dertig medewerkers en studenten honderden ideeën en hiermee is een plan ontwikkeld dat op vrijdag bij de lunch gepresenteerd werd.

Wanneer ben je een vitale campus? Daarvoor is meer vereist dan dat je op de fiets naar het werk gaat of een lunchwandeling maakt. Op dinsdag was er daarom aandacht voor de sociale en mentale aspecten. Hoe krijg je motivatie, wat is de zingeving, hoe krijg je balans in werkdruk en ontspanning, wat zijn je persoonlijke gewoonten voor je eigen vitaliteit?

Maar ook de omgeving, in grote of kleine omtrek, speelt een rol. Daarom werd woensdag gepraat over de invloed die je op de campus hebt op je eigen werkplek of gebouw. Donderdag stond in het teken van technologie en hoe die aan te wenden is om vitaler te kunnen leven en werken.

Een greep uit de plannen:

• Organiseer vleesloze maandagen
  • Laat medewerkers zelf aardbeien en ander fruit plukken voor smoothies
  • Meer kantoortuinen
  • Maak van Fluxveld een sportveld
  • Houd email-vrije weekenden
  • Laat hoogleraar deadline verschuiven van 00.00 u naar vroeger in de avond
  • Tweak.work voor student en medewerker

Om dat laatste uit te leggen: Ida Damen is promovendus bij Industrial Design en onderzoekt de vitaliteit van kantoormedewerkers. Vooral de integratie van beweging in werk heeft haar aandacht. Zij ontwikkelde tweak.work. “Daarbij gebruik je dynamische gezondheidsprofielen van student en medewerker om daarmee suggesties voor vitaliteitsverbetering in hun agenda’s te plaatsen. Dat gebeurt gepersonaliseerd en in context van omgeving, drukte, het weer en nog meer zaken. De pilot is gedaan, nu kijken we of er een grotere studie mogelijk is. Past goed bij het vitaler maken van de campus.”

Over het precieze doel, de perfecte slogan en de volgorde van uitvoering moet nog wat langer worden nagedacht door het coreteam, maar ze wil beginnen met het organiseren van een Vitailty week for students en het vergroten van het bewustzijn voor vitaliteit. Van Vilsteren is enthousiast: “Met de eerste honderd ambassadeurs (lees: deelnemers aan de brainstormsessies-red) hebben we deze week al kennis gemaakt.”