TU/e heeft de Bunker officieel van de hand gedaan

De TU/e heeft de Bunker vorige week vrijdag verkocht aan Bunkertoren BV, het zogeheten special purpose vehicle van ontwikkelaar Being Development en architectbureau Power House Company. Aan de transactie is drie jaar gewerkt door een team van de TU/e en de ontwikkelaar. Bernard Colenbrander, hoogleraar bij Bouwkunde en lid van het TU/e-team, is tevreden over de afspraken die zijn gemaakt over het behoud van dit iconische gebouw van architect Hugo Maaskant.

foto Han Konings

De verkoop van de Bunker levert de TU/e een mooie koopsom op, waarbij geen van de partijen het precieze bedrag wil noemen. Bernard Colenbrander, hoogleraar Architectuurgeschiedenis, is vooral gelukkig met de afspraken die zijn gemaakt betreffende het behoud van het ruw betonnen gebouw, dat hij betitelt als "Maaskant op z'n ruigst". De blokachtige, geometrische, zich herhalende vormen zijn een kenmerkend voorbeeld voor de architectuurstroming die bekend staat onder de naam brutalisme. Wederopbouwarchitect Hugo Maaskant, het meest bekend van de Rotterdamse Euromast, ontwierp het gebouw in de jaren zestig, maar volgens Colenbrander ontbreekt het nagenoeg in alle biografieën en overzichten van deze Rotterdamse architect.

"Het was best een delicate klus om met de architect van de Power House Company hierover de discussie aan te gaan, maar door bemiddeling van Veronique Marks, toenmalig directeur van Dienst Huisvesting, kreeg ik daar als voorzitter van de Kwaliteitscommissie wel de kans voor", vertelt Colenbrander. "Eerder had ik samen met hoogleraar Christian Rapp al een waardestelling voor de Bunker opgesteld, maar het gaat hier natuurlijk om een commercieel project, waarbij de TU/e geen partij meer is. Dat is iets heel anders dan wanneer het om een gebouw gaat dat we hier op de campus renoveren voor hergebruik, zoals bijvoorbeeld zeer succesvol gedaan is met Atlas."

Karakteristieken

Colenbrander is zeer tevreden dat de karakteristieke uitstraling van de Bunker grotendeels behouden blijft, ondanks het feit dat er straks een woontoren van honderd meter bovenop komt te staan. "Slechts een kwart van het gebouw, de plek aan de westkant waar vroeger de mensa zat, moet hiervoor gesloopt worden. Het gebouw is dan weliswaar geen monument, maar voor de TU/e en voor de verenigingen die erin gehuisvest waren, is het wel een gebouw met veel historische waarde. De universiteit heeft een soort morele verplichting ten opzichte van het gebouw en zo zag het College van Bestuur het uiteindelijk ook."

Het originele plan van Power House Company, dat Colenbrander "wat onbesuisd" noemt, heeft de hoogleraar naar eigen zeggen nog kunnen laten aanpassen. "Zo is de basis wat breder geworden en sluit die nu harmonieuzer aan op de toren, waarvan de gevel ook goed past bij het uiterlijk van de Bunker. Nu maar hopen dat dit bij de uiteindelijke uitvoering ook zo gehandhaafd blijft."

Lees verder onder de foto's.

Voor en na renovatie

Zo komt de zuidoost-hoek van de Bunker, waar ooit het Eindhovens Studenten Corps was gehuisvest, eruit te zien:

Van Wijnen

Die uitvoering komt in handen van bouwbedrijf Van Wijnen, ook verantwoordelijk voor de renovatie van Atlas. In de woontoren komen straks 85 koopwoningen en 127 huurwoningen die worden aangekocht en geëxploiteerd door SPF Beheer, de pensioenfondsen voor het openbaar vervoer en de spoorwegen. Ook komt er een grote parkeergarage vlak naast de toren, waarvoor grote wanden worden uitgegraven die direct gevuld worden met beton, waardoor een grote bak ontstaat. Maarten van der Sluis van ontwikkelaar Being Development zegt dat voor deze methode gekozen is omdat er van de gemeente Eindhoven niet geheid mag worden. De garage moet straks ruimte bieden aan het autopark van de toekomstige bewoners, en volgens Van der Sluis zal ook de mogelijkheid geboden worden om te parkeren in  de Kennedygarage bij het NS-station.

Sanering

Nog komende week zal het terrein afgezet worden met een hekwerk, zodat de saneringswerkzaamheden - onder meer de verwijdering van asbest en van enige lichte bodemverontreiniging - direct kan beginnen. Vanaf augustus dit jaar zullen de werkzaamheden dan echt beginnen en volgens Van der Sluis zal met de bouw van de toren dan zo'n anderhalf jaar later begonnen worden. De oplevering is gepland voor het eerste kwartaal van 2022.

Van der Sluis: "Met de mensen waarvan de huizen grenzen aan de Bunker hebben we met enige regelmaat overleg, wat straks zal worden overgenomen door Van Wijnen. De afspraak is dat zij straks ook inspraak krijgen voor wat betreft het park dat rondom de Bunker zal worden aangelegd."

In het onderste gedeelte van de Bunker, de zogeheten 'plint', zijn kantoren en werkplekken voorzien, evenals een grand café. Dat laatste noemt Colenbrander wel het minimale dat erin moet komen. "Vroeger was de Bunker een gebouw dat aan de periferie van de stad lag, maar door de stedebouwkundige ontwikkelingen die nu plaatsvinden met Eindhoven en de aanstaande uitbreidingen, is het op een scharnierpunt komen te liggen. Maar ja, het is wel een project waarmee men op commerciële basis aan de slag gaat. Ik hoop alleen dat het niet allemaal te gelikt wordt."