Theo Salet wordt nieuwe decaan Bouwkunde

Het College van Bestuur heeft Theo Salet per 1 juni benoemd tot decaan van de faculteit Bouwkunde. De deeltijdhoogleraar Structural Design/Concrete Structures volgt in die functie Elphi Nelissen op. Salet is momenteel senior partner bij het ingenieursbureau Witteveen+Bos, waar hij de productmarktcombinatie Gebouwen leidt.

foto Bart van Overbeeke

De nieuwe decaan komt uit de eigen Eindhovense gelederen. Theo Salet behaalde zijn MSc aan de afdeling Gebouwde Omgeving van de TU/e in 1986. Zijn promotieonderzoek richtte zich op het constructieve gedrag van schuimbeton in sandwichconstructies.

Salet startte na zijn promotie in 1990 zijn carrière bij SGS Intron in Sittard, waar hij hoofdonderzoeker werd in de Structural and Material Engineering. In 1998 maakte hij de overstap Witteveen+Bos waar hij als projectleider, senior constructor en contractmanager verantwoordelijk was voor het ontwerp en beheer van grote infrastructurele projecten en gebouwen. Op dit moment is Salet nog senior partner bij Witteveen+Bos en marktleider in de productmarktcombinatie Gebouwen; in het licht van zijn benoeming tot decaan bouwt hij deze werkzaamheden af.

Sinds 2012 is Salet deeltijdhoogleraar bij de afdeling Gebouwde Omgeving aan de TU/e. Met name zijn onderzoek naar de eerste in beton geprinte brug en het lopende project met geprinte woningen van project Milestone leidden tot veel internationale aandacht vanuit de academische wereld, industrie en media. Hij is visiting professor aan de Nanyang Technical University in Singapore (NTU) en drijvende kracht achter verschillende industriële spin-off-activiteiten.

Als decaan neemt Salet het stokje over van Elphi Nelissen, die na haar tweede termijn als decaan de leerstoel Building Performance van hoogleraar Jan Hensen overneemt, die later dit jaar met emeritaat gaat. Daarmee neemt Nelissen ook zijn rol over als wetenschappelijk directeur van de post-masteropleiding Smart Buildings & Cities.

Grote opgave

Theo Salet is blij en vereerd met zijn benoeming tot decaan. “Onze faculteit wordt gewaardeerd om de kwaliteit van het onderwijs en onderzoek. De veelheid aan disciplines - architectuur, bouwfysica, constructief ontwerpen en stedenbouw - onder één dak is uniek”. Salet beziet zijn rol als decaan met ambitie. Hij wil de faculteit een voorname rol geven de ontwikkeling en vernieuwing binnen de sector.

“Onze gebouwde omgeving staat de komende decennia voor een grote opgave”, stelt Salet. “De verstedelijking vraagt om meer en betaalbare en duurzame woningen en de huidige infrastructuur bereikt het einde van haar ontwerp-levensduur. Tel daarbij op de aanpassingen die onder meer nieuwe vormen van mobiliteit en het Internet of Things vragen van onze gebouwde omgeving. Dat maakt de opgave groot en complex.”

Salet ziet als het zijn missie binnen de faculteit ingenieurs op te leiden die in staat zijn om te werken aan de stad, een gebouw of een civiel kunstwerk als een complex systeem. “Ik zie drie speerpunten in de nabije toekomst: meer wetenschappelijk onderzoek, verkenning van nieuwe onderzoeksgebieden en onderwijsvernieuwing. Deze universiteit en deze faculteit moeten streven naar de top in de wetenschap, met een multidisciplinaire blik en aanpak in samenwerking met industrie.”

Trots

Volgens rector Frank Baaijens van de TU/e kan de universiteit trots zijn op de benoeming van Salet, "iemand die hier opgeleid is, met een schat aan ervaring in de industrie en met een uitstekende trackrecord qua wetenschappelijk onderzoek".