Binnenkijken bij Huize Beaufort. Still uit video Mathias Verheijden.

Huize Beaufort: zes Stormen in één huis

Iedere maand gaat Cursor op bezoek bij een studentenhuis. Wie wonen er, wat doen zij daar, welke tradities zijn er en waar hebben zij het over? Wat we horen schrijven we op, wat we zien zetten we op film. Deze keer komen we binnen bij Huize Beaufort in hipsterwijk Strijp-S.

foto Mathias Verheijden

We hebben hier te maken met Demos-dispuut Adregé. Er zijn 23 leden, ze noemen zichzelf 'Stormen', en zes ervan wonen in Huize Beaufort aan de Torenallee. Buiten stormt het (écht, we zijn hier op 8 februari 2019) en binnen is een windvaan op de muur geschilderd. In het logo van Adregé is een tornado getekend, maar we hebben geen idee waarom.

Behalve een passie voor wind heeft het huis –ik citeer Sanderijn Stohr, die dit wel deftig vindt klinken- “een ongedefinieerde associatie” met ijsberen. Dat is begonnen door de aankoop van een ijsberenhoofd bij de Winstpakker even verderop. Voeg daarbij de Smirnof ice-traditie en een leuk thema voor de inrichting van je huis is gevonden. De pluchen trofee heeft een naam gekregen: Nofje.

Nu zijn er ook zes ijsbeermutsen (gekocht bij de eerste lustrumreis in Oostenrijkse ijsgrotten) en een broertje voor Nofje, die Nof heet.

De zes studenten, die in 2017 als eerste bewoners in deze wooneenheid op Space-S trokken, bedachten ook een naam voor Barry. Die stinkt een beetje en is daarom verbannen naar het balkon. Hier wordt minder geheimzinnig over gedaan dan over de dispuutnaam Adregé; we merken al snel dat Barry een frituurpan is.

Breezers opdrinken in één teug, frituren, elke maandag bier laten bezorgen door Appie (omdat het hele dispuut dan komt eten), maar Huize Beaufort is heus niet zo ongezond als het lijkt. Iedereen is druk met de Batavierenrace waaraan ze in mei met het hele dispuut gaan deelnemen. Hoewel Joris weer toegeeft bij de helft te horen “die voor het feestje gaan”.

Joris van Klink (Technische Informatica) woont net als medestudent Inez Wester en Sanderijn (Biomedische Technologie) aan de westkant van het pand. Hij heeft het over een vete met de drie oostkanters Tina Dijkhuizen (Fontys Technische Natuurkunde), Evie Hoeijmakers en Yael Donkers (beiden TU/e Technische Natuurkunde). Er schijnt iets gaande te zijn met poederbrieven en bankstellen over en weer, maar daar is vanmiddag niets van te merken. Er is keurig opgeruimd voor de videomaker. Waarvoor dank!

Mag Cursor ook in jouw huis koekeloeren? Meld het hier.