Hajraa vecht voor behoud verenigingshuis

Voor de werkgroep ‘Red het Hajraahuis’ is het een spannend voorjaar; gaan zij wel of niet het huis behouden dat zo belangrijk is voor de studentenvolleybalvereniging? De huidige eigenaar, woningcorporatie Sint Trudo, wil van haar studentenhuizen af en maakt voor het Hajraahuis geen uitzondering. Vrienden van Hajraa die geld willen inleggen, moeten de oplossing brengen voor het pand dat al vijftig jaar door volleyballers bewoond wordt.

foto Hajraa

Zeven studenten wonen in het Hajraahuis aan Kerkstraat 7A. Vier van hen hebben geen huurcontract, maar een bruikleencontract. Daarin heeft de verhuurder een opzegtermijn van slechts twee weken. Woningcorporatie Sint Trudo geeft die bruikleencontracten sinds 2015 aan nieuwe bewoners van studentenpanden. Zij wil de mogelijkheid hebben de panden leeg te krijgen om ze te verbouwen voor sociale huur. Lucas van Cappellen, masterstudent Sustainable Energy Technology, was de eerste bezitter van zo’n contract voor het Hajraahuis.

“Het Hajraahuis is heel belangrijk voor de vereniging”, zegt Van Cappellen. “Alle bewoners zijn heel betrokken bij de vereniging en fungeren als vraagbaak voor andere leden. We houden veel activiteiten als reünies, barbecues en de klusweek voor het buitentoernooi. Bovendien is het huis de opslaglocatie voor dingen als klusmaterialen, het archief van het bestuur en te verkopen sportkleding.”

Vier plannen

De zeven bewoners zijn vanaf 2015 in gesprek met Trudo om te kijken wat de mogelijkheden zijn het huis te behouden. Van Cappellen benadrukt dat de corporatie zich heel meedenkend opstelde. “Wij zagen vier opties. De eerste was dat Trudo een uitzondering maakt voor Hajraa. De tweede dat Vestide het pand overneemt en als studentenhuis in de running houdt. In ruil daarvoor zou Trudo van een Vestidehuis een sociale huurwoning mogen maken.” Voor deze twee mogelijkheden was geen belangstelling van de woningbouwverenigingen.

De derde optie, een externe investeerder vinden, werd ook geen succes. “Dan moet Trudo het huis in verhuurde staat verkopen en dat levert maar zestig procent van de waarde op”, verduidelijkt Van Cappellen. “Blijft over ons vierde plan, dat ook onze voorkeur heeft, want dat betekent dat we het pand zelf gaan kopen.” Sinds een jaar zijn de bewoners, met twee oud-bewoners, verenigd in een stichting die eerst de haalbaarheid van het plan heeft onderzocht en nu in de fase zit van het werven van participanten.

Participaties

Via een participatie-systeem wil Hajraa de helft van de zes ton ophalen die nodig is om het huis in eigen beheer te krijgen. De rest kan in de vorm van een hypotheek opgebracht worden. De bezoekers van de eerste infoavond die de stichting hield in april, zouden, gezien de interesseformulieren, goed zijn voor de helft van de participaties. Als je vragen hebt over de participatie, kun je een mail sturen naar Hajraa.

Van Cappellen heeft er wel vertrouwen in dat het goed komt. “Juist in het vijftigste jaar dat we een Hajraahuis hebben, zetten we er onze schouders onder. We hebben een meerjaren-onderhoudsplan gemaakt, de risico’s voor de participanten beschreven, de nodige verzekeringen doorgenomen… We gaan opnieuw onze Hajraa-bekenden aanspreken.” En als het niet lukt? “Dan hebben we er toch alles aan gedaan om het Hajraahuis te behouden.”