Ethiekhoogleraar Anthonie Meijers krijgt lintje en erepenning bij vertrek

Anthonie Meijers, hoogleraar Filosofie en Ethiek van de Technologie, is vandaag bij zijn afscheid geëerd met twee onderscheidingen. Hij kreeg de TU/e-erepenning, en hij werd Officier in de Orde van Oranje-Nassau. “Hij heeft een blijvende stempel op ons onderwijs én onderzoek gedrukt”, aldus TU/e-bestuursvoorzitter Robert-Jan Smits in zijn toespraak.

Smits loofde in zijn toespraak ‘de cruciale bijdragen die professor Anthonie Meijers heeft gehad in de vernieuwing en professionalisering van de Technische Universiteit Eindhoven als volwaardig, hoogstaand en professioneel onderwijs- en onderzoeksinstituut.’ Smits: “Zijn onderwijsvisie vormde het fundament voor het huidige Bachelor College en de Graduate School.” De TU/e benoemde Meijers in 2013 tot universiteitshoogleraar, vanwege zijn grote verdiensten. “Zijn bijdragen zijn moeilijk op waarde te schatten”, aldus Smits.

Uitzonderlijk rijke bijdrage

Meijers, die vanaf 2000 hoogleraar is in Eindhoven, kreeg het lintje uit handen van Stijn Steenbakkers, locoburgemeester van Eindhoven. Een van de genoemde verdiensten in de motivatie voor de toekenning is de door Meijers ontwikkelde ACQA-methode waaraan de ingenieursopleidingen van Europese universiteiten moeten voldoen. Ook richtte hij het landelijke ‘4TU.Centrum voor Ethiek en Techniek’ op, waaraan hij nog verbonden is als directeur. Meijers initieerde ook het NWO-programma ‘Maatschappelijk Verantwoord Innoveren’. “Met zijn uitzonderlijk rijke bijdrage aan uiteenlopende activiteiten heeft hij zijn positie als hoogleraar in bijzondere mate in dienst gesteld van de maatschappij.”

Meijers nam op eigen wijze afscheid. In plaats van de gebruikelijke afscheidsrede, opende hij een foto-expositie: “Denkbeelden – Ethische dilemma’s en technologische verandering”.