Van slaapfeestje tot speurtocht in de laatste week van 2019

Een slaapfeestje in het Studentensportcentrum (SSC), inclusief yogasessie en een uitgebreide brunch de volgende ochtend; het is een van de activiteiten op de campus tussen kerst en de jaarwisseling. Onder de noemer Winter Special XL openen het Studentensportcentrum, Hubble Community Café en gebouw Luna van 26 tot en met 30 december hun deuren - voor iedereen die niet op vakantie gaat, niet van thuiszitten houdt of gewoon goed gezelschap zoekt.

foto Kevin Tatar

Sportcentrummedewerkster Lara Hofstra herinnert zich nog als de dag van gisteren hoe ze zelf als achttienjarige, opgegroeid in het buitenland, in Nederland belandde. Hoe de kerstdagen zich aandienden, terwijl haar ouders nog in Saoedi-Arabië waren. “Ik had hier níemand.”

Het maakt dat ze zich er hard voor wil maken dat niemand hier zich tijdens de eindejaarsfeestdagen alleen voelt, zegt ze: “Niet alleen internationals, maar ook Nederlanders. Niet iedereen heeft familie in de buurt om naartoe te gaan, of heeft een goede band met zijn familie. Waar ga je dan naartoe in die ruime week dat alles hier op de campus dicht is?” Zo bekommerde ze zich jaren terug ook al om de zomervakanties en besloot ze in die periode, in haar vrije tijd, zelf maar wat groepslessen te gaan geven. Inmiddels telt het zomerschema van het SSC ruim veertig lessen.

Eind 2018 stapte Hofstra daarom al naar SSC-directeur Wim Koch met de simpele boodschap: ‘Ik wil de sleutel van het sportcentrum’. Met zijn instemming gooide ze op 26 december de deuren van het gebouw open, gaf ze samen met een collega een aantal groepslessen en konden bezoekers de hele dag gebruikmaken van de sauna. Met hulp van vrijwilligers van Cosmos werd in de avond “een gezellige barbecue” geregeld voor ruim dertig mensen.

Groot evenement

Die enkele dag krijgt nu een extra large vervolg, met de vijfdaagse Winter Special XL 2019. Dit nadat Xaveria Vossen van Hubble Community Café ter ore was gekomen wat Hofstra in 2018 had opgezet. “Zij zei: ‘Laten we gaan samenwerken om er dit keer een groot evenement van te maken’.” Vossen is volgens Hofstra al langer en op meer manieren op zoek naar samenwerking met alle organisaties en verenigingen binnen de TU/e, om samen activiteiten gericht op community building op te zetten. Ook TU/e’s community manager Erik de Jong haakte aan, evenals acht stagiairs van Fontys (die de week mee organiseren en coördineren), cultuurkoepel Scala, studentendansvereniging Footloose en internationale studentenvereniging Cosmos.

Lara Hofstra
Initiatiefnemer Winter Special XL

De week trapt op donderdag 26 december in het Studentensportcentrum af met verschillende groepslessen en de mogelijkheid om bijvoorbeeld met een groep te komen badmintonnen, voetballen of basketballen. De sauna is open en in de kantine serveert Mo’s Kitchen ’s avonds een uitgebreid Syrisch dinerbuffet. Geen kérstdiner, benadrukt Hofstra, maar gewoon een “cosy winter dinner, met gitaarmuziek, spelletjes en een vuurkorfje buiten. We willen niet dat mensen die niets met het kerstfeest hebben, zich mogelijk niet welkom voelen.”

Salsa-avond

Vrijdag 27 december staat in het teken van feest, georganiseerd door vrijwilligers van Footloose, met een salsa-dansavond in Luna (in Hubble of, bij een grotere opkomst, in zaal Corona). Op zaterdag is opnieuw het sportcentrum het hart van de eindejaarsactiviteiten, met onder meer een scala aan spellen in drie sporthallen en een potluck dinner (waarvoor elke deelnemer zelf iets lekkers meebrengt) in de avonduren. Daarna is er een speurtocht (inclusief prijzen) door en rond het gebouw, om elf uur gevolgd door een filmavond en de mogelijkheid om te blijven slapen in de dojo.

Op zondag 29 december mag iedereen rustig wakker worden met een kop koffie “en daarna met mij meedoen met yoga”, zegt Hofstra met een lach. Na het douchen staat in de kantine een “luxe brunch” klaar. De initiatiefneemster hoopt op zo’n vijftig logés, “maar met twintig zou ik ook al heel blij zijn”.

De zondag wordt ’s avonds vervolgd in Luna, met een interactieve pubquiz in Hubble Community Café, opgezet door Cosmos en Scala. Maandag 30 december staat bovenal in het teken van sportief bezig zijn, met wederom groepslessen en andere sportmogelijkheden in het sportcentrum. ’s Avonds is er in Hubble een tweede potluck dinner en een afsluitende filmavond georganiseerd door Cosmos.

Thuis blijven

Hofstra hoopt dat het evenement de komende weken bovendien “een beetje word of mouth krijgt” op en rond de campus, en dat er alle avonden minimaal dertig mensen zullen meedoen. “Het jaar erna zetten we in op honderd”, zegt Hofstra lachend. “Het zou mooi zijn als mensen straks bijna gaan twijfelen of ze wel naar huis zullen gaan rond de feestdagen, of toch liever hier blijven omdat er zoveel leuks te doen is.”

Bonus: campusgebouw Luna is van 27 tot en met 30 december dagelijks van 08.00 tot 20.00 uur geopend om te kunnen studeren op de verdieping boven Spar University.

De promotie voor Winter Special XL start later deze maand. Hou de sociale kanalen van het SSC, Hubble en de andere organiserende partijen in de gaten voor meer info en aanmelding.