Amerikaanse ICT-multinational neemt AI-spinoff TU/e over

ProcessGold, een Nederlands bedrijf dat actief is in process mining en waar de TU/e een deelneming in heeft van 13,8 procent, wordt overgenomen door het Amerikaanse bedrijf UiPath. UiPath is een van de belangrijkste spelers op het gebied van Robotic Process Automation, een opkomend gebied in de ICT, dat gebruik maakt van Artificiële Intelligentie (AI) om bedrijfsprocessen te automatiseren. Wat het bedrijf betaalt voor ProcessGold is niet bekend. Samenwerking met EAISI, het AI-instituut van de TU/e, ligt in het verschiet.

foto Persteam TU/e

De TU/e beschouwt de verkoop van ProcessGold aan UiPath als een belangrijke stap in de verdere groei van dit bedrijf, en ziet mogelijkheden voor samenwerking tussen UiPath en EAISI, het nieuwe AI-instituut van de universiteit dat in juli van dit jaar werd opgericht. Voor de TU/e is de transactie sowieso een bewijs dat het beleid om te investeren in veelbelovende start-ups, vruchten afwerpt. Carlo van de Weijer, directeur van EAISI, is blij met de overname: “Het feit dat we nu een directe link hebben met een grote speler als UiPath geeft onze plannen om een leidende universiteit te worden op het gebied van AI een nieuwe impuls."

De software van ProcessGold wordt gebruikt voor processmining; het analyseren van grote hoeveelheden bedrijfsinformatie door middel van slimme algoritmes. Deze analyses geven niet alleen meer inzicht in bedrijfsprocessen, maar stellen bedrijven ook in staat hun productieproces efficiënter te maken. Grote bedrijven als Philips, Aegon, KPN, Porsche en KPMG maken gebruik van de software van ProcessGold. In 2018 behoorde het bedrijf tot de top-50 van snelst groeiende softwarebedrijven.

Ruil

ProcessGold fuseerde in 2016 met het Eindhovense MagnaView, een bedrijf dat in 2005 werd opgericht door Erik-Jan van der Linden en Roel Vliegen, in nauwe samenwerking met de datavisualisatie-groep van TU/e-hoogleraar Jack van Wijk en de processmining-groep van oud-TU/e-hoogleraar Wil van der Aalst. In ruil voor de ingebrachte kennis kreeg de TU/e aandelen in het gefuseerde bedrijf  - volgens het jaarverslag van 2017 had de TU/e in dat jaar een deelneming van 13,8 procent in ProcessGold BV, die nu dus door UiPath worden overgenomen.

Van Wijk roemt de samenwerking: “Onze samenwerking vanaf het allereerste begin, vooral via een lange reeks afstudeerprojecten, was heel succesvol: de wisselwerking tussen onderzoek en ondernemen heeft geleid tot allerlei nieuwe technieken die nuttig bleken te zijn in de praktijk. Deze overname is een voortreffelijke stap vooruit. Het biedt ProcessGold alle kansen voor verdere groei, vooral omdat UiPath en ProcessGold elkaar perfect aanvullen."

UiPath is wereldwijd een van de grootste spelers op het gebied van Robotic Process Automation (RPA), dat gebruikt maakt van virtuele robots (of ‘bots’) om bedrijfsprocessen te automatiseren. De inzet van deze AI-bots kan leiden tot enorme kostenbesparingen omdat er geen menselijke programmeurs meer nodig zijn. Het bedrijf werd werd in 2005 opgericht in Boekarest, Roemenië, en is inmiddels actief in 23 landen. Er werken zo’n drieduizend mensen. Met een geschatte beurswaarde van 6,4 miljard dollar behoort het tot de tien best presterende techbedrijven in de VS.

Het bedrijf zelf omschrijft de overname van ProcessGold als een gamechanger. 'Met de aankoop worden we het eerste grote softwarebedrijf dat een oplossing kan bieden met zowel process mining als RPA-mogelijkheden'.