Maarten Merkx nieuwe decaan Biomedische Technologie

Maarten Merkx is per 1 november de nieuwe decaan van de faculteit Biomedische Technologie. Merkx werkt sinds 2002 bij de TU/e; vanaf 2015 is hij hoogleraar Protein Engineering. Merkx volgt Peter Hilbers op, die twaalf jaar lang decaan was van de faculteit.

foto Angeline Swinkels

Rector magnificus Frank Baaijens: "We zijn als bestuur trots en verheugd dat we een decaan uit de eigen gelederen kunnen aanstellen. Wij zijn ervan overtuigd dat Merkx alles in huis heeft om succesvol leiding te geven aan de faculteit. Hij is er al bij betrokken sinds kort na de oprichting. Hij kent de faculteit dan ook door en door, en hij kent de uitdagingen.”

Merkx (1970) studeerde Scheikunde in Nijmegen, promoveerde aan de Universiteit van Amsterdam in de bio-inorganische chemie en deed daarna als postdoc onderzoek bij MIT in de VS. In 2002 begon hij als universitair docent bij de TU/e. In 2006 kreeg hij een VIDI-onderzoeksbeurs van NWO en in 2011 een ERC Consolidator Grant van de European Research Council. Hij kreeg viermaal een prijs als masterdocent van het jaar. In 2015 was hij als enige Nederlandse wetenschapper uitgenodigd als spreker op het World Economic Forum in Davos.

Merkx gaat zijn decanaat invullen in nauwe samenwerking met directeur bedrijfsvoering Rob Debeij en met twee nieuwe vice-decanen: de hoogleraren Josien Pluim en Keita Ito. Samen moeten ze onder meer gaan werken aan een betere landelijke en internationale zichtbaarheid van de faculteit en het opleiden van jong wetenschapstalent. Verder zal Merkx naast zijn decanaat werkzaam blijven als wetenschapper. Hij zal circa de helft van zijn tijd besteden aan het leiden van zijn onderzoeksgroep.

“Ik ben dankbaar voor het vertrouwen dat ik hier altijd heb gekregen en zie dit als een kans om iets terug te doen”, zegt de nieuwe decaan over zijn aanstelling. “De faculteit is een prettige omgeving om te werken, met korte lijnen en goede persoonlijke verhoudingen. Ik denk dat Biomedische Technologie veel heeft om trots op te zijn en dat we dat best vaker mogen uitdragen. Ik kijk uit naar de samenwerking met de andere leden van het faculteitsbestuur en daarnaast zal ik voor het bestuurswerk een beroep gaan doen op de expertise en het talent die ruimschoots aanwezig zijn binnen onze faculteit.”

Peter Hilbers gaat zich na zijn decanaat weer volledig richten op de wetenschap. Merkx bedankt Hilbers voor zijn grote inzet als decaan: “Het is mede dankzij zijn niet aflatende inzet dat de faculteit de toekomst met vertrouwen tegemoet kan zien.”