Leidse ‘gastheer’ haalt uit naar minister

De verhouding tussen de politiek en de universiteiten is op een dieptepunt, vindt de rector magnificus Carel Stolker van de Universiteit Leiden. Hij haalt keihard uit naar onderwijsminister Ingrid van Engelshoven, die maandagmiddag bij hem te gast is.

foto Shutterstock

Minister Van Engelshoven zal vanmiddag aan de Universiteit Leiden een toespraak houden ter gelegenheid van het nieuwe academische jaar, maar dat weerhoudt Stolker niet van forse kritiek.

“Wij nodigen de minister uit en dat moet je netjes doen”, zegt Stolker in het Financieele Dagblad, “met alle egards die een excellentie toekomen. Maar we zullen ook niet ­onder stoelen of banken steken dat haar beleid gewoon desastreus is".

“Ik heb het gevoel dat politiek en hoger onderwijs elkaar zijn kwijtgeraakt”, voegt hij eraan toe. “Ik heb nog nooit meegemaakt, dat de relatie - nota bene op het hoogtepunt van de economie - zo slecht was als nu.” In NRC Handelsblad zegt Stolker ongeveer hetzelfde.

Dus steunt hij het protest van WOinActie, op een steenworp afstand van de officiële opening. De actievoerders willen dat de universiteiten 1,15 miljard euro extra krijgen om de werkdruk te verlagen en de kwaliteit van onderwijs en onderzoek te behouden. Ook willen ze dat eerdere bezuinigingen van tafel gaan.

De opening van het academische jaar is traditioneel het moment dat bestuurders en actievoerders aangrijpen om hun boodschap aan de politiek onder de aandacht te brengen.