De TU/e Luisterlijn tegen eenzaamheid in tijden van corona

Zoals de koning het al noemde in zijn toespraak op tv: het eenzaamheidsvirus is nu één van de grootste uitdagingen waar ons volk voor staat. Waar aan corona (nog) niets te doen is, is dat bij eenzaamheid wel het geval, weet Lara Hofstra, internationaliseringscoördinator bij het Studentensportcentrum. Samen met student toegepaste psychologie Henk Vervoort wil zij daarom een ‘TU/e Luisterlijn’ opzetten.

foto Magura / Shutterstock

De TU/e Luisterlijn wordt een online plek waar studenten en medewerkers kunnen chatten of bellen met een vrijwilliger, waarover ze maar willen. Dat kan overigens gewoon anoniem, indien gewenst. Op dit moment zijn ze bezig om binnen de TU/e de materialen bij elkaar te krijgen om de boel op te zetten. De URL wordt gedeeld zodra die bekend is. “Het moet gewoon een simpele pagina zijn waarop komt te staan op welke tijdstippen er een vrijwilliger in de chat aanwezig is en waar mensen kunnen klikken om te chatten. Er is ook een mogelijkheid om te bellen. Het hoeft niet teveel werk te kosten of er super fancy uit te zien; als we maar snel hulp kunnen bieden aan studenten en medewerkers die zich eenzaam kunnen voelen in deze tijd”, vindt Hofstra. “Ik zou het ook leuk vinden andere organisaties hierbij te betrekken, zoals TINT, Cosmos en Fontys.”

Isolement ligt op de loer

“Ik weet vanuit mijn ervaring bij het Studentensportcentrum dat mensen daar dagelijks naartoe komen omdat het hen helpt om bijvoorbeeld stress of frustraties van de dag kwijt te raken. Maar ook voor sociale ontmoetingen is het sportcentrum een belangrijke plek” zegt Hofstra. “Nu kan dat niet meer en komen mensen gemakkelijker in een isolement, zeker internationals die hier vaak alleen zijn en alleen wonen. Maar de luisterlijn is er niet alleen voor internationals, benadrukt Hofstra. “Iedereen die behoefte heeft aan een luisterend oor kan er gebruik van maken. Het is nu pas een kleine twee weken dat de maatregelen van kracht zijn, hoe moet dat voelen over een maand? We hebben gewoon allemaal menselijk contact - en sport - nodig. Sowieso al, maar nu zeker.”

Meer vrijwilligers gezocht

Vervoort helpt Hofstra met de richtlijnen, het opzetten van het programma en het begeleiden van de vrijwilligers. “Momenteel merken we dat er al best wat interesse is om vrijwilliger te worden voor het project”, zegt Hofstra. “Ik heb er nu al tien.” Maar meer vrijwilligers zijn altijd welkom om de grote TU/e gemeenschap goed te kunnen ondersteunen. Via deze weg willen Hofstra en Vervoort dan ook een oproep doen: zou jij graag gebruikmaken van de mogelijkheid te chatten met een vrijwilliger op de Luisterlijn? Of zou je zelf vrijwilliger willen worden? Laat het Lara Hofstra weten. Onderaan het artikel staat meer informatie over hoe je je kunt opgeven als vrijwilliger.

“We hebben richtlijnen opgesteld voor het werven van vrijwilligers. We willen daar goed naar kijken, want het is wel belangrijk dat die mensen - uiteraard - goed kunnen luisteren, stevig in hun schoenen staan én weten wanneer een probleem te complex is en er doorverwezen moet worden. Maar als vrijwilliger kun je ook veel voldoening uit dit werk halen, je hebt echt het gevoel dat je iets belangrijks kunt betekenen voor een ander en dat geeft en goed gevoel”, zegt Hofstra.

​​​​​​​Vrijwilliger worden?

Voor de Luisterlijn zijn Hofstra en Vervoort nog op zoek naar vrijwilligers. Als je vrijwilliger wilt worden, zijn de volgende punten belangrijk:

• Minimaal 10 uur per week beschikbaar
  • Goede beheersing van de Engelse taal
  • Niet bang aan de telefoon
  • Om kunnen gaan met negatieve of soms depressieve verhalen
  • Positieve energie in een gesprek kunnen brengen
  • Een luisterend oor kunnen bieden
  • Middels beschikbare protocollen mensen op tijd kunnen doorverwijzen naar de juiste instanties indien nodig

Spreekt dit profiel je aan en wil je meer weten of je aanmelden? Stuur Lara Hofstra dan een mailtje.