Intro 2020 | Webinars helpen internationals op weg

Internationale eerstejaars kregen gisteren tijdens drie webinars groepsgewijs de mogelijkheid vragen te stellen aan TU/e-experts over een veelheid aan onderwerpen. Vooral studenten van buiten de Europese gemeenschap bleken er gebruik van te maken. Antwoorden op vragen die niet aan bod konden komen tijdens de sessie van een uur, worden later naar de deelnemers gemaild.

Vragen over de inschrijvingsprocedure, over het aanleveren van diploma’s en getuigschriften, over het inschrijven bij de gemeente, over het openen van een bankrekening of over de vraag of een onderzoek naar tuberculose bij de GGD wel of niet noodzakelijk is. En hoe haal ik mijn notebook op als ik op dat moment in thuisquarantaine zit? De diversiteit aan vragen was gistermiddag groot, ondanks dat veel van de antwoorden ook zijn terug te vinden op de speciale site.

Bij de eerste sessie waar 250 internationale studenten voor zijn uitgenodigd, sluiten er om twee uur 's middags zo’n 125 aan. Marjan van Ganzenwinkel, host van het webinar en medewerkster van het CEC, valt het al direct op dat veel deelnemers afkomstig zijn van buiten de Europese gemeenschap. Ze vraagt deelnemers in de chat te vertellen uit welk land ze komen. De hele wereldkaart komt voorbij: Japan, Turkije, de Verenigde Arabische Emiraten, India, Mexico, Brazilië, Hong Kong, Rusland, Dubai, Indonesië, Kosovo, Pakistan, et cetera.

Sarah van den Nieuwenhof van het International Office van de TU/e heet de deelnemers welkom en zegt te begrijpen dat het voor velen een moeizaam traject is geweest om uiteindelijk de weg naar Eindhoven te vinden. “Scholen en ambassades die plotseling dicht gingen, problemen met het verkrijgen van je diploma, reisbeperkingen, zorgen om je gezondheid en die van je dierbaren thuis, en wellicht nog thuisquarantaine in Eindhoven. Het is nogal wat”, zegt Van den Nieuwenhof tegen de deelnemers. Ze prijst hun doorzettingsvermogen.

Over die diploma’s waar de uitgifte mogelijk van vertraagd is door corona, hoeven ze zich nu nog geen zorgen te maken. Die kunnen volgens Van den Nieuwenhof tot eind september worden aangeleverd. Daarvoor kan al met de studie worden begonnen.

Cosmos

Ook de internationale studentenvereniging Cosmos verzorgt een korte presentatie. De Braziliaanse voorzitster Bárbara Dias legt uit waar haar vereniging, die vijftienhonderd leden en tachtig nationaliteiten telt, voor staat en wat er door het jaar heen georganiseerd wordt voor de leden. Ook de viering van Sinterklaas zit nog in het pakket, maar hoogstwaarschijnlijk zonder Zwarte Pieten. Dias promoot de vereniging als de plaats waar internationals terecht kunnen met hun vragen en problemen. Maar natuurlijk ook voor gezelligheid en voor het aanknopen van contacten.

Een cascade aan vragen volgt daarna, waarvan de meeste zijn te beantwoorden door de experts van de TU/e. Vragen die door tijdsgebrek onbeantwoord blijven, zullen worden verzameld en de antwoorden worden later per mail toegestuurd aan de deelnemers, belooft host Van Ganzenwinkel. Dan moet ze afsluiten, want de tweede sessie staat op het punt van beginnen. Nieuwe ronde, nieuwe vragen.