Zoeken naar perspectief in contactarme tijden

Ook ouderejaars en promovendi worstelen steeds meer met de restricties die corona hen oplegt. Het ontbreken van structuur en contacten begint deze groepen op te breken. Dat registreerde Cursor die met de camera op pad ging. Een hernieuwde lockdown helpt dan niet. Student Diversity Officer Lara Hofstra en haar team hebben de afgelopen dagen hun uiterste best gedaan om zoveel mogelijk activiteiten van de TU/e Winter University overeind te houden. Daarnaast blazen ze Hear Me, de luisterlijn van de TU/e, snel weer nieuw leven in.

foto Fabian Lucas Luijckx & Niels Dusseldorp

De verregaande lockdown die maandag door minister-president Mark Rutte werd aangekondigd, was voor Lara Hofstra een vervelend schrikmoment. Ze was al zeer ver gevorderd met het opzetten van een groot scala aan activiteiten in het kader van de TU/e Winter University 2020.

Daar zaten ook veel fysieke activiteiten bij, die rond de feestdagen voornamelijk in het Studentensportcentrum zouden gaan plaatsvinden. Belangrijk was ook de samenwerking met Hubble voor wat betreft de bereiding van kerstmaaltijden, die studenten en medewerkers op 25, 26 en 31 december - na bestelling vooraf - daar kunnen afhalen om gezamenlijk van te genieten. Dat onderdeel is gelukkig behouden gebleven.

Op de site van de TU/e Winter University en in de onderstaande video kun je terugvinden wat je verder nog kunt doen rondom de feestdagen. Dat is gelukkig nog steeds een heleboel. Al is begrijperlijkerwijs nu een groot deel online gegaan.

De tekst gaat verder onder de video.

In de video hoor je tevens waar de ouderejaars en promovendi tegenaan gelopen zijn de afgelopen maanden, maar ook wat ze ondernomen hebben om toch het contact met elkaar in stand te houden. Zware tijden, zeker, maar met een vaccin op komst misschien wat minder gloomy dan het niet hebben van perspectief, iets wat in de video ook wordt genoemd.

Hofstra laat weten dat ook luisterlijn Hear Me, die medio april van dit jaar met behulp van veel vrijwilligers kon worden opgestart, ook weer de lucht in gaat. De onstuitbaar enthousiaste Hofstra zegt dat zich naar aanleiding van een post op de Facebookpagina van Cursor van gisteren al twintig vrijwilligers hebben aangemeld. "Maar nog meer zijn natuurlijk welkom", aldus Hofstra. Meer informatie over dit initiatief zal begin volgende week bekend worden gemaakt.