Steef Blok vertrekt dit najaar bij het Innovation Lab

De TU/e, door Steef Blok betitelt als “zijn moeder”, is de instelling waar hij nu al bijna tien jaar werkzaam is als directeur van het Innovation Lab en van waaruit hij druk doende is “zoveel mogelijk geld te verdienen voor de universiteit”. Op 1 oktober legt Blok (63) zijn directeurschap neer, maar hij wil zich ook na die datum blijven inzetten voor de universiteit. Op dit moment is hij met het College van Bestuur in gesprek over de vraag in welke hoedanigheid dat zou kunnen.

foto Angela Swinkels

“Na tien jaar vond ik het met het directeurschap wel voldoende”, zegt Steef Blok unverfroren als antwoord op de vraag waarom hij het Innovation Lab op 1 oktober gaat verlaten. “Als ik om me heen kijk hier op de universiteit en binnen mijn dienst, zie ik allemaal jonge mensen rondlopen. En dus dacht ik dat het wellicht eens tijd werd om plaats te maken voor een jonger iemand.”

Blok trad in maart 2010 aan als directeur van het Innovation Lab, dat in 2004 was opgericht als een bv vallend onder de holding van de TU/e, met als opdracht om de valorisatie van de wetenschappelijke kennis van de universiteit te bevorderen. Ongeveer een jaar na de komst van Blok werd de bv omgezet tot de negende centrale dienst van de TU/e.

In januari van dit jaar ontving Blok nog de High Tech Piek, een initiatief van nieuwssite Innovation Origins, voor zijn bijdrage aan de hightech en start-up-scene in de Brainport-regio. Stijn Steenbakkers, wethouder van de gemeente Eindhoven, zei bij die gelegenheid dat Blok “de laatste jaren heeft laten zien dat hij tot in de kleinste vezels bezig is met de samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven”.

Blok zegt op dit moment in gesprek te zijn met College van Bestuur over de vraag wat hij na oktober voor de universiteit kan blijven doen. “Ik wil hier nog zeker niet weg en heb wel een paar ideeën over wat ik nog zou kunnen doen. Maar daar wil ik nu nog niets over kwijt.” Op dit moment is nog niet bekend wie Blok in het najaar gaat opvolgen bij het Innovation Lab.