Johanna Höffken beste docent van Nederland

Johanna Höffken, docent bij Innovation Sciences, is uitgeroepen tot de Docent van het Jaar 2020. Tijdens de online prijsuitreiking ontving ze een onderwijsbeurs ter waarde van 25 duizend euro. De verkiezing is georganiseerd door het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO). “Ik ben superblij dat het verbinden van theorie en praktijk werkelijk gewaardeerd wordt.”

archieffoto Tim Meijer

Johanna Höffken is universitair docent bij Innovation Sciences en won vorig jaar al de prijs van beste TU/e-bachelordocent. In een eerste reactie is ze “superblij” met de landelijke titel. “Het is fantastisch en ook heel belangrijk dat het om de inhoud gaat. Wij werken er allen hard aan om responsible innovations voor elkaar te krijgen. Ik vind het mooi dat de jury waardeert hoe ik mijn innovatieve lesmethoden verbind met de inhoud van de leerstof. Het verbinden van theorie en praktijk, van 'reflection and action', is wat mij drijft.”

De jury prijst de manier waarop Höffken op vernieuwende wijze theorieën met de praktijk weet te verbinden en hoe ze scherpe ideeën heeft over de manier om concrete lesvormen toe te passen en hiermee te experimenteren. In de inhoud en toepassing van haar werk worden ook haar grote intenties om de wereld een stukje beter te maken duidelijk, aldus het juryoordeel.

Reflaction

“Ik probeer de gesloten academische wereld te openen naar de buitenwereld. Daarvoor werk ik samen met partijen uit het bedrijfsleven én werk ik met een concept dat ik 'reflaction' noem. Dat is een manier om reflectie (de theorie) en actie (de praktijk) te verbinden, want die kunnen in mijn ogen niet zonder elkaar”, zegt Höffken.

In de TU/e innovation Space werkt ze met ideëen rondom challenge-based learning, connected learning en self directed learning. “Daarbij geef ik de studenten de regie over hun eigen leerproces.”

Deze benaderingen past ze vooral toe in haar USE-leerlijn Responsible innovation for the world. Het geld dat ze ontvangt, wil ze daar dan ook graag voor gebruiken. “Om prototypes te bouwen, extra studentassistenten in te zetten, te reizen naar de contacten in die buitenwereld, en zeker ook voor eigen professionele ontwikkeling.”

Erezetel

Door de coronacrisis vond de prijsuitreiking dit jaar, zoals de meeste evenementen, online plaats. OCW-minister Ingrid van Engelshoven sprak de finalisten toe in een filmpje. Volgens haar zijn goede en flexibele docenten juist in deze tijd onmisbaar. Ook TU/e-rector Frank Baaijens feliciteert Höffken. “Met jouw aanstekelijk enthousiasme weet je als geen ander groepen studenten aan het werk te zetten en problemen uit de samenleving aan te pakken”, zegt hij in het filmpje.

Höffken wordt, samen met de andere drie genomineerden, lid van het prestigieuze Comenius-netwerk van topdocenten in het hoger onderwijs. Ze krijgt een jaar lang een ‘erezetel’ in het bestuur. “Daar zal ik ook weer nieuwe inspiratie opdoen”, hoopt Höffken. “Ik zie er naar uit om me in te zetten voor de kansen die deze waardering met zich mee brengt.“