Met ingenieurservaring het onderwijs in

De komende twee jaar worden honderdvijftig mensen die al een baan in het technische bedrijfsleven hebben, ingezet voor een rol in het onderwijs. Het is op initiatief van Brainport dat ingenieurs als zogenoemde hybride docenten aan de slag gaan bij verschillende onderwijsinstellingen. In februari begonnen de eerste twee aan de TU/e, bij innoSpace en bij Industrial Engineering.

Ignacio Vazquez Rodarte (31) is via hightech detacheringsbureau TMC al jaren aan het werk bij DAF Trucks als senior data scientist. “Mijn werk bestaat vooral uit code schrijven en ik miste het benutten van mijn people skills”, aldus Ignacio.

Toen een half jaar geleden de vraag van TMC kwam wie zich wilde inzetten als hybrid teacher, hoefde de Mexicaan niet lang na te denken - net als negentig van zijn zeshonderd collega’s. “In overleg met de TU/e is gezocht naar een geschikte opdracht en ben ik nu één ochtend in de week coach voor studenten in TU/e innovation Space. De studenten werken in multidisciplinaire teams aan hun bachelor-eindproject.”

Heidi Romero (41), business process management architect bij ASML, is net als Vazquez Rodarte alumnus van de TU/e. Haar academisch hart stopte niet met kloppen toen ze het bedrijfsleven in ging. “Nu ben ik door dit project één dag in de week aan het werk bij Industrial Engineering als coach en instructeur. Met drie anderen begeleid ik honderdvijftig studenten bij de praktijkopdracht Business Process Simulation.”

Grote belangstelling

Brainport heeft twee matchers die geïnteresseerde ingenieurs en onderwijsinstellingen bij elkaar brengen. De belangstelling is groot. Na een simpele intranet-oproep bij ASML meldden ook honderddertig van de meer dan twintigduizend collega’s van Romero zich aan. De voornaamste motivaties zijn ‘jezelf ontwikkelen’ en ‘helpen in de maatschappij’.

De TU/e stapte in het project met als basisinzet een deelname voor tien hybride docenten. Chantal Brans,beleidsmedewerker bij de Dienst Algemene Zaken, denkt dat het daar ruim overheen zal gaan. “Er is grote belangstelling van zowel de TU/e als van de ingenieurs. Romero en Vazquez Rodarte zijn al begonnen en ik weet dat de faculteit Electrical Engineering een aanvraag heeft gedaan om bij het begin van het komend collegejaar twintig mensen te laten helpen bij het begeleiden van werkcolleges in de avonduren. Daar hebben zij nu al minstens zeven kandidaten voor, zonder moeite om die te werven”, zegt Brans.

Energie

Deelnemers zullen geen spijt krijgen, verwachten Romero en Vazquez Rodarte. Zelf zijn ze ontzettend enthousiast. “Ik krijg er zoveel energie van dat mijn collega’s bij ASML vragen wat er aan de hand is”, zegt de Dominicaanse Romero. “Of ik misschien verliefd ben?” Bij DAF staan ze op vrijdagmiddag ook te kijken van de energie die de hybride docent meebrengt. “Dan ben ik ’s ochtends bij innoSpace geweest en heb ik samengewerkt met andere Spaanstalige coaches. Ik vind het zó verfrissend om internationale studenten feedback en tips te geven.”

Beiden genieten enorm van de waardering die ze van de studenten krijgen. Vazquez Rodarte licht toe: “Ik doe dit uit vrije wil en ben zeer gemotiveerd. Studenten voelen dat. Bovendien ben ik de enige coach met ervaring in het bedrijfsleven. Ze vragen me hoe we de problemen die zij tegenkomen, oplossen bij DAF en op welke wijze daar beslissingen worden genomen. Ze zijn geïnteresseerd in mijn ervaring.”

Pilot

De aanstelling van hybride docenten is een tweejarige pilot. De deelnemers blijven in dienst van hun bedrijf (te weten ASML, DAF, TMC of de ondernemersorganisatie voor de technologische industrie FME) en de TU/e zal een maatschappelijk tarief betalen dat in overleg is vastgesteld. Dat geld komt uit het potje studievoorschotmiddelen, zegt Brans.

Ze hoopt dat er na de pilot een structuur wordt ontwikkeld waar technici met liefde voor onderwijs kunnen aankloppen. “Zodat het niet meer afhankelijk is van een toevallig netwerk of zo iemand hier terecht kan.”