“Interessant om de mensen achter de theorieën te zien”

Andere jonge wetenschappers ontmoeten, maar vooral ook de, met de hoogst denkbare prijs beloonde, ervaren garde. TU/e-masterstudent Mike Pols mag het eind juni - samen met een paar honderd andere gelukkigen van over de hele wereld - gaan doen in het Zuid-Duitse Lindau.

foto Shuxia Tao

Update 24 maart, 11.56 uur. Dit artikel was nog maar koud gepubliceerd, of de organisatie liet weten dat de Lindau Nobel Laureate Meeting 2020 vanwege het coronavirus een jaar wordt uitgesteld. De geselecteerde jonge onderzoekers, onder wie Pols, krijgen deze zomer wel een alternatief online programma aangeboden; hun ticket voor de fysieke meeting blijft geldig tot volgend jaar.

Pols werd afgelopen najaar door zijn huidige afstudeerbegeleider Shuxia Tao, universitair docent Computational Materials Physics, benaderd over de jaarlijkse Lindau Nobel Laureate Meeting. “Ik had daar in de zomer als student-assistent gewerkt, nadat ik bij haar een vak had gevolgd. Zij vertelde over de interdisciplinaire meeting van dit jaar, op het snijvlak van natuurkunde, scheikunde en geneeskunde, en zei: ‘Jouw profiel past daar goed bij. Lijkt het je wat als ik je voordraag?’”

Pols kende de Lindau Nobel Laureate Meeting maar zijdelings, “eigenlijk vooral via het bericht van Cursor daarover vorig jaar. Het is een unieke kans om wetenschappers met zoveel ervaring te ontmoeten. En om niet alleen te horen over de inhoud van hun werk, maar ook over hun ervaringen binnen de academische wereld. Het zijn Nobelprijswinnaars, tegen wie wetenschappelijk enorm wordt opgekeken, maar daarnaast zijn het ook gewoon mensen. Ik ben nieuwsgierig naar de personen achter de prijs.”

De faculteit droeg Pols, met de steun van Tao, Reinder Coehoorn en René Janssen, voor bij de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen. De KNAW maakt uit alle Nederlandse inzendingen weer een selectie, die ze voordraagt aan de organisatie van de Lindau-bijeenkomsten. “Ik geloof dat ze daar zo’n 1.100 inzendingen hebben gekregen, die weer zijn teruggebracht tot uiteindelijk 660 mensen.”

Ontdekker van grafeen

Die honderden studenten, promovendi en postdocs van over de hele wereld ontmoeten straks, tijdens de zeventigste Lindau-meeting, ongeveer zeventig Nobelprijswinnaars. “Daar zitten veel mensen bij van wie we in verschillende vakken theorieën hebben gehad. Ik ben bijvoorbeeld heel benieuwd naar Andre Geim, de ontdekker van grafeen dat in veel van mijn vakken een grote rol speelt. Hetzelfde geldt voor Rudolph Marcus, de man achter de Marcustheorie. Hij is ergens achter in de negentig; geweldig om zo iemand straks te kunnen zien.”

Ja, een wetenschappelijk snoepreisje, dat is het misschien wel een beetje, erkent Pols lachend. “Dit is een hele mooie kans.” Sowieso past het, zoals zijn begeleider Tao al aangaf, perfect bij zijn eigen interesse op het grensvlak van meerdere exacte disciplines, waarbij Pols zich vooral richt op de materiaalkunde.

Hij kijkt niet alleen uit naar de kennismaking met de aanwezige Nobelprijswinnaars in Lindau, maar vooral ook naar die met andere jonge onderzoekers. “Vooraf vul je je interesses in en zo word je gekoppeld aan ‘gelijkgestemden’. Misschien dat het me meteen ook wat inspiratie gaat geven voor wat ik na mijn afstuderen wil gaan doen, want dat is nog een beetje een raadsel. Ik wil in elk geval verder in het onderzoek, vooral de theoretische kant; dat is vrijwel zeker.”

Perovskiet zonnecellen

Voor zijn afstudeeronderzoek, dat hij in februari 2021 hoopt af te ronden, richt hij zich op perovskiet zonnecellen. “Perovskiet is een redelijk nieuw materiaal voor zonnecellen, met gigantisch hoge efficiënties - maar ook het is heel instabiel. Dat wil je nu nog niet op je dak leggen. Met simulaties, waarmee we kijken naar hoe de moleculen en atomen zich in het materiaal gedragen, hoop ik inzicht te krijgen in het gedrag van het materiaal en in hoe we de stabiliteit ervan uiteindelijk zouden kunnen verhogen.”

Op dit moment werkt Pols, net als iedereen, vanuit huis. “Ik zou deze week eigenlijk beginnen met afstuderen bij zowel natuurkunde als scheikunde. Gelukkig is mijn onderzoek meer theoretisch dan experimenteel, en kan ik dus gewoon thuis aan de slag. Maar het is niet ideaal.”