Oven voor e-waste recycling onthuld in Son

“Vandaag laten we onze oven aan de wereld zien”, zegt Dirk van Meer, oprichter van Team CORE dat wereldwijd complex elektronisch afval wil recyclen. De onthulling gebeurt tijdens een livestream waarin onder andere prins Constantijn en Diederik Samsom een woordje richten aan de kijkers. Ook laat CORE zien hoe ze de CO2-uitstoot wil compenseren.

foto Esmee Messemaker

Studententeam CORE wil de alsmaar groeiende afvalstroom van batterijen, mobieltjes en dergelijke omzetten in grondstoffen, onder meer door er de zeldzame metalen uit te halen. Dat betekent minder afval en minder afhankelijkheid van verre landen en onveilige mijnen.

Om materialen in e-waste te scheiden wil Team CORE fabrieken bouwen waar ovens branden op energierijk afval, zoals de laatste restjes van slib, autorecycling en printplaten. Het vergt een uitgekiende mix van afvalstromen die in een oven op hoge temperatuur kunnen worden gebracht. De eerste oven is nu gereed. Hij is speciaal gebouwd voor praktijkonderzoek.

Op de hoofdfoto zie je hoe studenten een met e-waste gevulde smeltkroes in de oven plaatsen. Bij verhitting tot wel 1600 graden zakken de metalen in de mix naar de bodem. Daar bovenop ontstaat een slaklaag met obsidiaan en basalt. CORE onderzoekt samen met ProRail of dit te hergebruiken is in de infrastructuur. Het metaal kan als gerecyclede grondstof naar de metaalindustrie.

Ekkersrijt

De oven staat in het nieuwe onderkomen van Team CORE in Son. Teamcaptain en student Chemical Engineering and Chemistry Van Meer, is er blij mee. "De oven was dit voorjaar al af. Eigenlijk zou hij in Gemini komen te staan, maar heel de campus was toen afgesloten in verband met corona. Hij had een flinke duit gekost en ik wilde hem in werking zien, dus toen zijn we een zoektocht gestart. Met hulp van heel de regio (te weten Brainport Development, TU/e en de gemeentes, red.) kwamen we terecht bij een leegstaand pand op Ekkersrijt. Het is een geweldige ruimte van 250 m2 waarin de oven mooi centraal staat.”

Greendeal

“Tijdens ons proces worden plastics verwerkt als brandstof, en ondanks dat het milieuvriendelijker is dan de huidige vorm van kunststof verbranden, komt er toch CO2 vrij”, zegt Van Meer. “We zaten er wel over in dat het nog niet duurzaam is en daarom zijn we blij dat we een contract met stichting Trees for all kunnen sluiten. We gaan alle COdie we uitstoten met onze fabriek, compenseren door bomen te planten in gebieden die juist aangetast zijn door mijnbouw. Het is ons doel om concurrent te zijn van bestaande mijnbouw, en we hopen werknemers daarvan een alternatief te bieden in bosbouw. We zetten met Trees for all een project op in Congo.”

Drieënhalve fabriek

De ambities van CORE, opgericht in 2018 vanuit het TU/e Honors Program, zijn niet niks. “Volgend jaar openen we de eerste fabriek in Delfzijl. We zijn ook bezig installaties neer te zetten in Amsterdam, Moerdijk en Duiven en we onderzoeken de mogelijkheden op Chemelot in Bladel.”

Vandaag eerst de onthulling van de kleine oven waar nog veel onderzoek mee gedaan zal worden. Absoluut goud, noemt Van Meer de bijdrage van de fans prins Constantijn en milieustrijder Diederik Samsom tijdens de livestream. “Wie het vandaag mist, kan het altijd terugkijken op onze website.”