Team CORE wil binnen vijf jaar alle batterijen van Nederland recyclen

Honors-team CORE wil bewijzen dat het mogelijk is om batterijen duurzaam te recyclen. Als dat lukt, wordt de aarde verlost van enorme milieuproblemen. Als dat niet lukt, is over 35 jaar de voorraad van zink, lithium en kobalt op. “De methode is niet nieuw, maar CORE gebruikt hem voor het eerst voor een oplossing voor de slinkende metaalvoorraad.” Dinsdag presenteerde Dirk van Meer zijn team op het eerste End of Year Symposium van de Honors Academy.

Vertel de teamcaptain van CORE, Dirk van Meer, niet over de problemen die onze planeet bedreigen. Hij is zich al vanaf de brugklas op de middelbare school bewust dat de metaalvoorraad van de aarde weggeroofd wordt door mensen en wat dat voor gevolgen heeft. “De metalen worden, vooral in Afrika en China, meestal met behulp van zuren uit de aarde gehaald. Na het behandelen van de ertsen blijven de zuren achter in gigantische zuurmeren. Rondom deze meren kan bijna niets meer groeien of leven gedurende honderd jaar. Hierdoor sterven dieren en planten uit, gaan boeren failliet en wordt drinkwater vergiftigd.”

Hij weet dat meerdere onderzoekers tot de conclusie zijn gekomen dat metalen zoals zink, zilver, lithium en kobalt in de komende 35 jaar op raken. “En ze zijn onmisbaar in tachtig procent van alle elektronica.” Volgens hem wordt maar achttien procent van alle elektronica gerecycled.

Je kunt wel zeggen dat Van Meer zijn studierichting hierdoor heeft laten bepalen. Hij koos voor Scheikundige Technologie en ging, zodra het kon, voor de Honors-track Energie Transition, die kans gaf om hier een oplossing voor te vinden. Eerst was hij betrokken bij team Solid (dat ijzerpoeder gebruikt als opslagmateriaal voor duurzame energie) en vorig jaar heeft hij met Team CORE een ‘soort spin-off’ opgericht. Team CORE bestaat nu uit twaalf studenten van allerlei opleidingen - Scheikundige Technologie, Industrial Engineering, Technische Natuurkunde en Sustainable Innovation - en is gevestigd in TU/e innovation Space.

In de kern

CORE richt zich op een technologie die het mogelijk maakt om e-waste en andere problematische afvalstromen te verwerken. Op een simpele manier, eigenlijk. “Wij gaan metalen recyclen op een manier zoals de aarde dat zelf ook doet, maar dan sneller, want de aarde doet er zelf drie miljoen jaar over. CORE wil in 2024 een fabriek operationeel hebben die vijftigduizend ton afval per jaar kan verwerken. Nu is het nog een computermodel, maar volgend jaar hopen we een proof of concept te hebben. Een reactor waarin elektronisch afval, voornamelijk batterijen, maar ook ander e-waste van elektronica en ook zonnepanelen, wordt verwerkt”, zegt Van Meer. De naam CORE verwijst naar de kern van de aarde waar een soortgelijk proces plaatsvindt onder hoge temperatuur en hoge druk.

Uitleg over het proces waarmee CORE problematische afvalstromen wil verwerken. Video | Team CORE

Team CORE

Die temperatuur moet bereikt worden door externe bronnen, maar eenmaal op temperatuur kan een slimme mix in de reactor zichzelf de benodigde drie weken warm houden. “We gebruiken hiervoor afvalstromen die anders verbrand zouden worden, zoals asbestplaten en andere moeilijke energiehoudende reststoffen als filterdoeken.” Van Meer vat treffend samen: “CORE wil het afvoerputje worden van de circulaire economie”.

Obsidiaan

Het e-waste valt uit elkaar en de uiteindelijke producten gevormd uit dit proces zijn metalen, een slak en een mineraallaag. De metalen kunnen direct worden verkocht aan metaalfabrikant TATA Steel en zinkfabrikant Nyrstar, daarvoor heeft Team CORE al contacten gelegd. De mineraallaag bestaat vooral uit het zwart glimmend obsidiaan, dat kan worden gebruikt om CO2 uit de lucht op te nemen. “Volgend jaar willen we in samenwerking met wegenbouwbedrijf NTP een obsidiaanpad aanleggen om de effecten van obsidiaan op de CO2-concentratie op wegen te meten.” Dirk van Meer houdt op de hoofdfoto een stuk obsidiaan vast dat is gemaakt tijdens een proef met e-waste recycling onder hoge druk en temperatuur.

Team CORE hoort bij de laatste twintig deelnemers van de TU/e Contest 2019 (finale op 6 juni) en zal 28 juni in Kopenhagen proberen de Green Challenge te winnen.

Interesse om mee te werken aan dit team? Neem contact op via de mail.