Intro in de herkansing voor huidige eerstejaars

Eerstejaarsstudenten die tijdens hun introductie-met-coronarestricties het feesten en socializen hebben gemist, kunnen dat op 7, 8 en 9 oktober inhalen. Dan komt er een speciale driedaagse Introplus voor de dan tweedejaars, waarin de nadruk juist op deze aspecten ligt. Ook het (beter) leren kennen van de stad is een onderdeel, vertellen organisatoren Niels van Herwijnen en Jeanette Schoumacher.

De Introductie van 2020 had door coronarestricties een hybride vorm: alle ‘offline’ onderdelen vonden op de campus plaats, waar de uitgestrekte grasvelden voldoende ruimte boden om afstand te houden. Stappen, feesten, hordes nieuwe mensen leren kennen en samen de stad Eindhoven ontdekken, zat er echter niet in. “’s Avonds waren er hoogstens online activiteiten”, vertelt Niels van Herwijnen, masterstudent Biomedische technologie en lid van de Introcommissie.

Jammer, vonden ze bij Education and Student Affairs (ESA), de afdeling achter de Intro. Na gesprekken met de verenigingskoepels besloot de Introcommissie een enquête naar alle eerstejaars te sturen. De respons was boven verwachting hoog: de helft van de tweeduizend eerstejaarsstudenten reageerde. De behoefte aan een Intro-op-herhaling bleek dus groot.

Alles of niets

“Studenten hebben tijdens de Intro 2020 vooral het kennismaken met de stad, met het studentenleven én met elkaar gemist”, vat Jeanette Schoumacher van ESA de resultaten van de enquête samen.

“Vandaar dat we de Introplus in oktober plannen. We dachten bijvoorbeeld ook aan de periode voor de normale Intro, maar de kans is te groot dat er dan alsnog coronarestricties gelden”, legt Van Herwijnen uit.

Ben je eerstejaars, dan kun je donderdag 7, vrijdag 8 en zaterdag 9 oktober alvast in je agenda blokkeren. Volgende week valt de officiële uitnodiging in de inbox en start de inschrijving.

Ook nieuwe eerstejaars die de Intro 2021 onverhoopt missen door quarantaine, zullen uitgenodigd worden voor de Introplus. De organisatie rekent op zo’n 750 tot 1000 deelnemers, maar dat is een voorzichtige schatting. En wat als het vindingrijke virus komend najaar nog steeds voor problemen zorgt? Dan worden er waarschijnlijk nieuwe data geprikt. “Het heeft geen zin als we studenten niet datgene kunnen bieden wat ze gemist hebben”, aldus Van Herwijnen: “Het is nu alles of niets.”

Groot feest

Hoe gaat de Introplus eruitzien? Het programma moet nog definitief worden gemaakt, maar start in elk geval op donderdag en vrijdag na de colleges, met activiteiten van de studieverenigingen. Op donderdag, de studentenavond bij uitstek, wordt er natuurlijk gestapt in de Eindhovense binnenstad.

Zaterdag is de dag van de City Tour. Studenten trekken in groepjes door Eindhoven en bezoeken onder andere studentenverenigingen en musea. Op bijzondere plekken in de stad staan gidsen om boeiende verhalen te vertellen over de Eindhovense geschiedenis.

Hoogtepunt van de Introplus wordt een groot feest in het Klokgebouw, wil Van Herwijnen ten slotte nog verklappen. Een mooie pleister op de coronawonde.