Studentenschaakclub maakt zich klaar voor eerste zet

Noesis is de naam van de Eindhovense studentenschaakvereniging die momenteel opgericht wordt door vier TU/e-studenten: twee “rasechte coronaschakers” en twee die al van kinds af aan met de stukken schuiven. Ze willen een vereniging waar ieder lid op een vaste avond in de week kan schaken tegen tegenstanders van vlees en bloed. “Zelfs verliezen is offline leuker dan digitaal.” Noesis wordt een cultuurvereniging.

Aan tafel op het Koeveld zit het aankomend bestuur van Noesis bijeen om te vertellen over het hoe en waarom van een eigen schaakvereniging. Rechtsvoor op de foto zie je Tristan Stevens, masterstudent Electrical Engineering. Hij loopt nu vijf jaar op de TU/e rond en is ook gitarist bij studentenjazzvereniging Studentproof. Hij is nieuw in de schaakwereld, “maar ik ben wel vóór de Netflix-hit The Queen's Gambit begonnen”. Achter hem zit Bas van Doren. Deze bachelorstudent Technische Wiskunde schaakt al tien jaar en heeft tussen zijn vele schaakbekers de trofee van het Zeeuws jeugdkampioenschap staan.

Linksvoor aan de picknicktafel zie je Joost van Engelen, masterstudent EE én Operations Management and Logistics. Hij noemt zichzelf een rasechte coronaschaker. “Kort uitgelegd: uit pure verveling kocht ik wat boeken en één daarvan was Logical Chess, waarin ik move voor move het spel kreeg uitgelegd. Het pakte me en sindsdien doe ik niets liever dan schaken.”

Achter Joost zit Vincent Schmitz, zevendejaars bachelor Applied Physics. Hij begon al op z’n zesde te schaken bij ’t Pionneke in Roermond. Zoals bij vele jeugdspelers viel in zijn puberteit het schaken van z’n prioriteitenlijstje en nu noemt hij zichzelf een hobbyschaker. Hij heeft bestuurservaring als secretaris en voorzitter bij de studentensquashvereniging ESSRV Quatsh.

Schmitz' ervaring is zeer welkom en misschien wel de reden dat hij geen vastomlijnde functie heeft, maar als vliegende keep alle overige taken op zich mag nemen, zoals contact leggen met andere schaakverenigingen. “Ook in Utrecht en Nijmegen worden momenteel studentenschaakverenigingen opgericht”, zegt hij.

Democratisch

De vier hebben een WhatsApp-community gecreëerd door met mond-tot-mond-reclame steeds nieuwe leden toe te voegen. Daar zitten nu 43 mensen in, waaronder één vrouw. “Maar dat komt omdat wij gewoon weinig schakende vrouwen kennen en mijn vriendin wil niet”, zegt Stevens verontschuldigend. Hij denkt dat het aandeel dames wel toe gaat nemen als er meer bekendheid komt voor de vereniging, waarvan hij secretaris zal worden. Gelukkig hebben ze het voor elkaar gekregen een plekje op de Green Strip Market (als die doorgaat, tijdens de Intro) te reserveren.

In de WhatsApp-groep is niet alleen naar de wensen van de potentiële leden gevraagd, ook de naam Noesis is ter sprake gekomen. “We hadden wel tien opties”, zegt Van Engelen, “maar het Griekse woord voor goed nadenken en logisch redeneren kreeg de voorkeur.” (Hoewel er geen trema op de e komt, is de uitspraak No-ee-sis, dat u het weet - red.)

“Tot nu hebben we vooral onze armen wijd geopend voor geïnteresseerden en zo veel mogelijk mensen enthousiast gemaakt en bevraagd”, zegt Van Engelen, toekomstig voorzitter van Noesis. “We gaan onder de vlag van Scala verder, als cultuurvereniging. We hebben ook gepraat met sportfederatie ESSF, maar we zien als nadeel dat bij een sportvereniging alle leden een sportkaart moeten hebben.”

Om laagdrempelig te zijn wil Noesis de contributie zo laag mogelijk houden. Toekomstig penningmeester Van Doren: “We gaan ons niet aansluiten bij de Nederlandse Schaak Bond. Dan kunnen we niet meedoen met de bondscompetitie, maar we hoorden van onze geïnteresseerden dat ze toch geen behoefte hebben aan wedstrijden in het weekend.”

Het doel van Noesis is “gewoon gezellig spelen met een biertje erbij”. Ze spelen met dit mooie weer al in het park, na ad-hocafspraken via WhatsApp, maar een vaste avond in de week met een dak boven het hoofd en een tap in de buurt is de echte behoefte. Over de precieze invulling wordt nog gesproken met Scala en de TU/e. “Als we onze visie en ons beleidsplan op papier hebben, gaan we naar de Kamer van Koophandel en de notaris en dan is de vereniging een feit”, zegt Van Engelen.

Al vóór die tijd doet Noesis een eerste zet. Tijdens de TU/e Summer University verzorgt de vereniging in oprichting op 6 juli een workshop schaken voor beginners.

Wie geïnteresseerd is in de schaakvereniging kan zich via deze link vrijblijvend opgeven. Zodra de papieren in orde zijn, word je uitgenodigd om lid te worden.