Doneren voor de helden van morgen

Ter ere van het lustrumjaar van de universiteit, zamelen de TU/e en het Universiteitsfonds Eindhoven samen fondsen in onder de noemer Heroes for Heroes. De middelen zijn bedoeld om studenten – de helden van morgen – een steuntje in de rug te geven in hun ontwikkeling. De namen van de donateurs worden vereeuwigd in een nog te ontwerpen object, dat een plek zal krijgen bij de voormalige entree van het Paviljoen.

Het thema van het lustrumjaar 2021, waarin de TU/e 65 jaar bestaat, is Heroes Like You. Het initiatief Heroes for Heroes is daarop geïnspireerd. Het Universiteitsfonds Eindhoven (UFe) en de TU/e brengen hiermee de helden van vandaag – alumni en andere professionals met een band met de TU/e – samen met de helden van morgen: de studenten.

Het doel is om extra middelen op te halen, speciaal bedoeld om studenten de kans te geven zich optimaal te ontwikkelen. Een onafhankelijke commissie bepaalt naar welke projecten de giften gaan. Het kan om materialen gaan, of bijvoorbeeld om een bijdrage wanneer studenten door overmacht studievertraging oplopen.

Collegevoorzitter Robert-Jan Smits beveelt het fonds van harte aan: “Studeren aan de TU/e is meer dan kennis opdoen. Het gaat er ook om de opgedane kennis te benutten om maatschappelijke problemen op te lossen. Om onze jonge helden van de TU/e, de helden van morgen, te helpen, en de kans te blijven bieden hun talenten te ontplooien, zijn we Heroes for Heroes gestart. Iedereen die gelooft in de ontwikkeling van jong talent kan meedoen en doneren.”

Vereeuwigd

Omdat de universiteit 65 jaar bestaat, worden donateurs uitgenodigd bijvoorbeeld 65, 650 of 6500 euro te schenken. Elk bedrag is echter toegestaan. Wie een donatie doet vanaf 65 euro, krijgt een miniatuur toegezonden als bedankje. Bovendien worden de namen van deze schenkers vereeuwigd op de campus.

Joep Huiskamp, lid van zowel de lustrumcommissie als de kunstcommissie, kan over dat laatste nog niet te veel zeggen. “We zijn in gesprek met een mogelijke ontwerper van het object, dat dit lustrumjaar markeert en waarop de namen van de donateurs worden vastgelegd. Hoe het object eruit gaat zien, en hoe de namen erin verwerkt worden, ligt nog open.” Huiskamp verwacht dat half oktober een ontwerp gepresenteerd kan worden.

Wel bekend is waar het object wordt geplaatst: bij de entree van het voormalige Paviljoen. “Dat gebouw wordt nu gesloopt, maar enkele gedeeltes blijven staan, waaronder de entree (zie foto, red.) met de typerende luifel en een stukje muur met daarop de spreuk Mens Agitat Molem. Dat is de plek waar het object zal komen te staan.”

Het Universiteitsfonds benadrukt overigens dat schenkingen volledig ten goede komen aan het fonds, en niet besteed zullen worden aan het object.