Nieuw TU/e-team wil de ruimte in

Voor veel studenten is het een droom, en vaak blijft dat ook zo: een bijdrage leveren aan de ruimtevaart. Voor een groep studenten van de TU/e kan die droom werkelijkheid worden. Cursor spreekt met Aabharan Hemanth, sinds begin 2020 teammanager van studententeam Syfly, over een nieuw ambitieus project genaamd ‘Aster’, wat moet leiden tot de bouw van een satelliet en waarbij studenten kennis gaan maken met technieken uit de ruimtevaart.

foto Alexander Morrisovich / Shutterstock

“Het is een fantastisch vakgebied”, zegt een enthousiaste Hemanth, die vorig jaar zijn bachelor Industrial Design afrondde en die ook het honorsprogramma doorliep van High Tech Systems. Ruim een jaar is hij nu teammanager van Syfly, ook onderdeel van het honorsprogramma. Dit team, waar vijftien studenten bij betrokken zijn, werkt aan een project om met gebruikmaking van drones uiteindelijk overal ter wereld real-time data te verkrijgen.

Hemanth: “Ik heb altijd al een passie gehad voor ruimtevaart. Voor mij hangt er iets mystieks over de ruimte, want er valt nog zoveel te ontdekken. Ik zag nu de mogelijkheid om naast Syfly een nieuw project te starten dat zich specifiek richt op de ruimtevaart. Een droom die uitkomt.”

Booming industrie

Volgens Hemanth is de ruimtevaartindustrie op dit moment booming. “Elke dag gebeuren er nieuwe dingen en worden er testen met nieuwe technieken uitgevoerd. Mede ook vanuit klimaatoogpunt is er veel meer aandacht gekomen voor de ruimtevaart, want deze industrie kan op de langere termijn veel voor het klimaat betekenen.”

Het is volgens hem daarom belangrijk dat de TU/e haar studenten kennis laat maken met al deze innovaties. Een bijkomend voordeel is dat projecten die met ruimtevaart te maken hebben, minder prijzig zijn dan voorheen. “Ruimtevaart wordt hiermee toegankelijker en is zo ook in een lespakket te integreren”, aldus de van origine Indiase student.

Aster

Onder de projectnaam ‘Aster’ gaat het team werken aan de bouw van een satelliet. “Ze doorlopen alle stappen die nodig zijn om de satelliet werkend te krijgen”, vertelt Hemanth. “Van contact maken via de radiozenders tot aan het doorstaan van de barre tocht door de dampkring.” Het plan is dat op de satelliet verschillende pilots met andere ruimtevaartprojecten worden uitgevoerd. Deze pilots gaan mee de ruimte in. Wat ze precies zullen behelzen, is op dit moment nog niet bekend.

Er moet nog veel gebeuren voordat Aster daadwerkelijk van start kan gaan. Om te beginnen moet er een volwaardig team worden samengesteld. “We zitten op dit moment nog midden in de ontwikkelingsfase”, zegt Hemanth, “en zijn nog deels bezig met de financiering. De volgende stap is om teamleden aan te stellen en dan kunnen we van start.” Het ambitieuze doel is om binnen twee jaar de satelliet te lanceren.

Wil je meer weten over Aster, of wil je je aanmelden om een bijdrage te gaan leveren aan dit project, houd dan de website van Aster in de gaten. Binnenkort wordt er een online bijeenkomst georganiseerd bedoeld om teamleden te werven.