Een eerlijk verhaal voor studiekiezers tijdens fysieke rondleiding

Om het vwo-leerlingen mogelijk te maken de gebouwen en faciliteiten op de campus te zien en een beetje sfeer te proeven vóór ze zich aan een universiteit gaan inschrijven, zet het TU/e-voorlichtingsteam zich in om studiekiezers één-op-één rond te leiden. Rik Verpalen is een van de honderdveertig vwo’ers die over de Groene Loper naar de collegezalen wordt gebracht, waar hij mogelijk in studiejaar 2021-2022 gaat studeren. Die eer was voorbehouden aan studentvoorlichter Angelique Sander.

“Gegeven de omstandigheden was het hartstikke leuk”, zegt Rik Verpalen, een zes vwo’er die voor de gelegenheid met de trein uit Arnhem is gekomen. “Ik vind het een heel mooie campus, midden in de stad en toch erg groen.” Van de universiteiten waarin hij geïnteresseerd is, is de TU/e de enige die hem fysiek welkom heet, anders was hij ook graag naar Groningen en Enschede gegaan.

Hij werd rondgeleid door Industrial Engineering-studente Angelique Sander. In de briefing die zij kreeg, staat: ‘Het doel van dit project is om studiekiezers niet over te halen om bij ons te komen studeren, maar om de juiste student op de juiste plek te krijgen’.

Dat is ook de ervaring van Rik. “Angelique was heel eerlijk en vertelde me dat wiskunde misschien wel belangrijker is dan me lief is. En dat er meer mannen dan vrouwen zijn, maar dat lijkt me niet gek voor een technische universiteit.”

Live ervaren

“De vooraanmeldingscijfers van de Nederlandse vwo’ers voor het Bachelor College bleven achter op die van de internationale inschrijvers”, zegt projectleider Marjan van Ganzenwinkel.“Dat kan komen door de omstandigheden rondom de coronapandemie. Mogelijk stellen leerlingen hun studiekeuze uit. Ze hebben nog niet allemaal kennis kunnen maken met onze campus, studenten, faciliteiten en gebouwen.”

Van vwo-decanen hoorde Van Ganzenwinkel dat hun leerlingen graag studenten persoonlijk willen spreken, de sfeer op de campus willen proeven en de gebouwen en de faciliteiten zelf willen bekijken bij de universiteit van hun keuze. “Daarop ontstond het idee om deze groep studiekiezers een ervaring op onze TU/e-campus aan te bieden, zo snel mogelijk en vóór 1 mei omdat dat de deadline voor aanmelding is.”

Ze gaf Angelique en de andere rondleiders het volgende mee: ‘Jullie zijn onze visitekaartjes en dus een afspiegeling van onze TU/e community. Vertel gewoon ook hoe je de dingen zelf ziet en ervaart. Geen mooiere plaatjes voorschetsen, je mag ook wel wat uitdagingen, leermomenten en valkuilen met ze bespreken. Hoe vond je zelf de overgang van vwo naar wo gaan bijvoorbeeld?’

Dubbel gevoel

Angelique is al drie jaar actief in het voorlichtingsteam. Ze ziet voor- én nadelen van de één-op-één gesprekken. “Je komt sneller op een persoonlijk vlak en blijft niet in algemene vragen hangen. Maar soms zijn vragen van anderen juist prettig om te horen. Toen ik zelf een meeloopdag had in 2017, vond ik het prettig om van anderen te horen hoever zij in het keuzeproces waren. En wij waren een hele dag op de campus en sloten af met een borrel in de stad.”

innoSpace

Het leukst om Rik te laten zien, vindt Angelique innoSpace. “Hier komt volgens mij het TU/e-karakter goed naar voren. Je ziet hoe toegankelijk het deelnemen aan een team is, en ook dat het vrijblijvend is. Je ziet hoe open ons onderwijs is; studenten van alle studies zitten hier door elkaar in plaats van in eigen gebouwen, zoals wij in Atlas. En ik laat liever het ontwerpproces zien dan een lege collegezaal.”

Rik is ook onder de indruk van innoSpace. “Ik geloof dat je daar zelf een project kunt beginnen als je een goed idee hebt. Je kunt er mensen vinden om mee samen te werken, je mag er gebruik maken van de apparatuur. Dat lijkt me heel leuk.”

Genoeg tijd

Het uur waarin Angelique hem ook nog de bieb in MetaForum, de sportvelden, de eerste verdiepingen van Atlas en The Villa (ruimte van studievereniging Industria) liet zien, was voor Rik niet te kort. “Ik heb kunnen vragen wat ik wilde. Wel gek, ik had hoge verwachtingen en ik vond de rondleiding echt leuk, maar ik mis het gevoel dat ik er echt op mijn plek zal gaan zijn. Ik denk er nog even over na of ik me hier inschrijf.”

Het Communicatie Expertise Centrum organiseert samen met alle facultaire studentenvoorlichtingsteams ook nog online meeloopdagen in maart en april en leerlingen kunnen zich aanmelden voor een online Q&A-sessie. Rik heeft daar geen behoefte aan: “Ik heb al mijn vragen al beantwoord gekregen.”