TU/e-studente wacht nog altijd op antwoord van Rutte

Door de coronamaatregelen kunnen studenten in het hoger onderwijs al bijna een jaar nauwelijks naar college. Extra vervelend als je net aan een studie bent begonnen zoals de zeventienjarige Laure Vissers, die in september aan de TU/e van start ging met haar studie Psychologie en Techniek. Tot op heden heeft ze maar tien fysieke colleges gehad. Ze trok de stoute schoenen aan en uitte in een brief aan premier Mark Rutte haar zorgen. Het antwoord moet nog komen.

foto Laure Visser

“Ik zit vijf dagen per week op mijn kamer en ken mijn studiegenoten nauwelijks”, vertelt Laure aan Cursor. De 17-jarige die op de basisschool een paar klassen oversloeg, komt uit Apeldoorn en wilde in Eindhoven een nieuw leven opbouwen en daar horen uiteraard sociale contacten bij. “Ik heb het geluk dat twee vrienden uit Apeldoorn ook naar Eindhoven zijn gegaan om hier te studeren. Daarnaast woon ik in een studentenhuis, maar een leuke nieuwe start kun je dit niet noemen.” Echt eenzaam voelt Laure zich overigens nog niet, maar er zijn genoeg dagen waarop ze niemand ziet en dat moet anders volgens haar.

Start met testevenementen

“Toen ik in het nieuws las over de testevenementen zoals theatervoorstellingen en voetbalwedstrijden, stak mij dat ergens wel. Waarom geen testen aan universiteiten bij de colleges?” In haar brief aan premier Rutte schrijft Laure dat deze evenementen een mooie doorbraak zijn in de coronapandemie, maar voordat jongen mensen zoals zij naar dit soort sport- en culturele evenementen kunnen gaan, moeten ze wel mensen kennen. “En je leert pas mensen kennen als je naast elkaar zit in de collegebanken. In de brief wil ik het kabinet dan ook oproepen om pilots te gaan doen in collegezalen.”

Volgens Laure gaat door het onderwijs op afstand ook de kwaliteit van het onderwijs achteruit. “Als je je studiegenoten ziet, kun je na een les dingen aan elkaar vragen. Ook napraten over de les helpt om de stof beter tot je te kunnen nemen.” Kortom, de saamhorigheid met studiegenoten is heel belangrijk om je studie goed door te komen. “Ook de bevestiging vinden bij anderen dat die het ook niet altijd snappen, heeft grote meerwaarde. Als ik nu iets niet begrijp, ga ik maar gewoon door naar het volgende college, ik kan het er toch met niemand over hebben.”

Roepende in de woestijn

Haar brief heeft Laure aan Rutte gestuurd via zijn ministerie van Algemene Zaken. Tot op heden wacht ze nog op een reactie. Haar vader heeft de brief op zijn LinkedIn-account geplaatst en Laure deed dat zelf op Facebook via een openbare post. “Ik heb er wel wat reacties op gehad, maar voor de rest is het stil gebleven.”

Laure voelt zich wel enigszins gehoord door de uitspraken van minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid. Eerder deze week gaf hij tijdens een persconferentie aan dat als de druk op de ziekenhuizen afneemt en het aantal besmettingen daalt er weer mogelijkheden zijn voor het hoger onderwijs. De Jonge wil ook sneltesten gaan inzetten. “Dat is positief nieuws, maar het blijft in termen van ‘als’ en ‘dan’. Dat biedt weinig perspectief.”