Appèl zoekt oplossing voor gesloten kantines

Om de studenten die op de campus komen studeren en de medewerkers die er sporadisch werken van dienst te zijn met een broodje en een sapje heeft cateraar Appèl iets nieuws bedacht. Een rijdende kantine, waarop - vooralsnog - twee weken lang op heel kleine schaal voedsel wordt verkocht. Als het bevalt, gaat Appèl de kar professionaliseren tot pop-up-kantines.

“We zien de mobiele verkoop als ondersteuning van de studenten die deze weken aan het studeren zijn voor de komende tentamens”, zegt Sebastiaan Aarts, horecamanager bij cateraar Appèl. Tot afgelopen maandag was er voor hen slechts voedsel te halen bij Hubble en de take away in MetaForum. Omdat hij wel meer wilde bieden, maar niet weet op welke locaties er behoefte is aan verkoop van lunchmateriaal, is er bedacht voedsel rond te brengen in een testperiode. Het gebeurt op een kar die voorheen ter decoratie diende. Tot volgende week vrijdag gaan cateraar-medewerkers op pad langs MetaForum, Auditorium en Flux, de gebouwen waar studieplekken te reserveren zijn.

Volle Groene loper

Bij het mooie weer van de afgelopen dagen, is de ‘binnenkar’ zelfs getransformeerd tot een buitenkar, in de vorm van de bestelwagen van Appél. Met een koelbox, een mobiel pinapparaat en voorverpakte etenswaren gingen Anneke van Rijswijk en haar collega Irma Krah dinsdag naar buiten (zie hoofdfoto), rondom Atlas, MetaForum en Gemini. “Het wordt heel erg gewaardeerd”, zegt Van Rijswijk, “een studente kwam zelfs zeggen dat ze ons al aan het zoeken was.”

Op de kar is elke dag een andere variatie te vinden van wraps, muffins, fruit, belegde broodjes en dergelijke. Nu is er nog geen soep rondgereden, maar dat kan nog komen. Het wordt in de beleving van Van Rijswijk steeds drukker op de campus. “Van het Koeveld tot Flux zaten overal mensen. Het leek wel de normale situatie.” Zelf is ze ook ‘minder panisch als een jaar geleden, “maar daar speelt mijn eerste vaccinatie ook een rol in”.  Er is in de testperiode geen vast traject of tijdstip. “We kijken gewoon hoe het gaat.”

Anderhalve meter

Nog steeds lopen op de campus -binnen én buiten- corona coaches rond om op te letten of de coronamaatregelen in acht worden genomen. Monique Kuyck, Afdelingshoofd Operational Services & Locatiemanagement, benadrukt dat het ook met fijn weer nog steeds niet de bedoeling is om met zes mensen aan een picknicktafel te gaan zitten.

Een ander instrument dat Appèl bedacht om medewerkers en studenten te bedienen is de ‘Oh Appy Day’-app. Daarop is tegen betaling te regelen dat er een lunchpakketje voor je klaar ligt bij het pick up point in de kantine van MetaForum. “Daar is nog ruimte voor meer klanten”, zegt Aarts. “Als extra service voor mensen die aan de oostrand van de campus werken, zoals in gebouw Twinning, komt Appèl het bestelde met een fiets brengen.”