TU/e levert studentenkabinet de minister van Innovatie

Maandag 29 maart presenteerde het studentenkabinet zich, compleet met een jonge minister-president, met ministers van alle universiteiten en een eigen regeerakkoord. Vanuit de TU/e maakt masterstudent Dirk van Meer er deel van uit als minister van Innovatie. Waarom is dit bijzondere kabinet er eigenlijk gekomen? “Wij zijn niet de stem van de studenten.”

foto Bart van Overbeeke

“Maak gebruik van studententeams om de toekomst van Nederland mee te vormen - gebaseerd op onderzoek en wetenschap. Mark Rutte en Sigrid Kaag mogen me altijd mailen”, zegt masterstudent Chemical Engineering Dirk van Meer, in het studentenkabinet heeft hij de post Innovatie toegewezen gekregen, en binnen de TU/e was hij actief bij de studententeams SOLID en CORE, en momenteel is hij CEO van startup CORE Chemistry.

Formeel hebben de studentenministers niets te maken met politieke partijen en ze horen ook niet bij een studentenvakbond of een medezeggenschapsraad. Wel hebben ze een eigen regeerakkoord gesloten. De veertien universiteiten van koepelvereniging VSNU hebben allemaal een student aangedragen die minister kon worden van een bepaald onderwerp. De minister van Landbouw studeert in Wageningen en de minister van Nieuwe Deltawerken komt uit Delft.

Van Meer over de reden waarom hij is belast met Innovatie: “Ik leef voor innovatie, ik word er echt blij van. Het is zo’n essentieel onderdeel van de Brainportregio. Vaak wordt bij de term innovatie vooral over Brainport en Mainport gesproken, maar ik ben ervan overtuigd dat wat wij hier bereikt hebben, ook kan werken in alle andere provincies van ons land.”

Challenge-Based Learning

De vernieuwingen die Van Meer voorstaat, moeten volgens hem vooral tot stand komen via Challenge-Based Learning, dat aan de TU/e al wordt toegepast, onder meer binnen innovation Space. Van Meer: “Bedrijven leggen hierbij real life vraagstukken voor aan studententeams. Zij werken in multidisciplinaire teams aan zo’n probleem en komen vaak met unieke ideeën en oplossingen. Het biedt studenten bovendien een enorme leerervaring. Je werkt aan relevante onderwerpen, problemen die nationaal en internationaal spelen.”

Dit concept wil de student-minister uitrollen binnen het hele hoger onderwijs. “Zo worden studenten betrokken bij maatschappelijke uitdagingen en werken zij aan innovaties om deze problemen op te lossen. Ik zie het als de ideale combinatie van onderwijs en het oplossen van wereldproblemen. Ook de grote bedrijven waarmee we samenwerken, zoals ASML, Philips en Jumbo, onderschrijven deze manier van werken.”

Lees verder onder de foto.

Geen politieke kleur

Naast Van Meer zijn er ook ‘bewindslieden’ voor een nieuwe democratie, vrede, gezond leven en meer. Allemaal leggen ze in een kort en bondig stuk uit hoe ze tegen de toekomst aankijken: waar moet het naartoe? Het zijn stukken met voetnoten naar wetenschappelijke artikelen. De oudste minister is de 40-jarige student Walter Loog van de Open Universiteit: hij heeft ‘leven lang leren’ onder zijn hoede en vindt dat de overheid alle studenten gelijk moet behandelen, of ze nu in voltijd of deeltijd studeren.

De minister-president komt uit Enschede. Timon Metz is zijn naam, en hij volgt een master Technische Bedrijfskunde. Hij is gekozen uit zo’n 25 kandidaten. Niet door studenten, maar door iemand van de afdeling Marketing & Communicatie en nog wat anderen. Namens wie spreekt hij eigenlijk? “Hopelijk namens de wetenschap en namens de universiteiten”, zegt Metz. “Wij zijn niet de stem van de studenten! We hebben geen politieke kleur. Wat wij doen, is wetenschap vertalen naar beleid voor Nederland over twintig, dertig of vijftig jaar. Het maakt niet uit of dat links, rechts of diagonaal is.”

Het ‘regeerakkoord’ van het studentenkabinet wijkt wel af van een normaal akkoord, zegt Metz. “We hebben bijvoorbeeld geen ministerie van Financiën. We willen wegblijven van de daadwerkelijke politiek - of nou ja, dat kan natuurlijk niet. Maar we willen puur vanuit de wetenschap naar de lange termijn kijken.”

Kortom, een studentenkabinet dat niet namens studenten spreekt, maar namens de wetenschap. En dat niet politiek wil zijn, maar het toch is. Op een soort bordesfoto staan de ministers met roodgemaakte kiesrondjes op hun buik, maar niemand heeft hen gekozen.

Knipoog

“We doen het allemaal met een knipoog”, zegt woordvoerder Piet van Ierland namens de universiteiten. “We helpen de formatie vanaf de zijlijn, maar dit is geen lobby vanuit het onderwijs en we hebben geen nieuw politiek gremium neergezet. De Nederlandse universiteiten hebben veel kennis in huis die het waard is om te delen. We willen de politiek uitdagen om wat verder te kijken: laat anderen ook eens meedenken.”

De studenten waren vrij te schrijven wat ze wilden, zegt hij. De enige voorwaarde was dat de ‘ministers’ verder moesten kijken dan hun eigen mening en naar wetenschappelijke literatuur moesten verwijzen. “Geen populisme, geen opinies, maar een gedegen verhaal op basis van kennis.”

Het ‘regeerakkoord’ is maandagmiddag op een bijeenkomst aangeboden aan demissionair OCW-minister Ingrid van Engelshoven, en aan de TU/e kreeg collegevoorzitter Robert-Jan Smits het uit handen van Van Meer (zie hoofdfoto).